Nieuwe Infiniti QX60: gewoon weer met V6

Infiniti's VIP vernieuwd

Infiniti QX60
Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60Infiniti QX60

Infiniti heeft een geheel nieuwe QX60 gepresenteerd. Voor ons Europeanen is dat geen bekende SUV, maar het is voor de Japanners een heel belangrijke. De auto die hij opvolgt, is namelijk met afstand het populairste model van Infiniti in de Verenigde Staten.

Infiniti speelt in West-Europa niet eens meer een rol in de marge. Leuk detail: wie in de Verenigde Staten op jacht is naar een relatief zeldzame 'QX60', moet zijn ogen openhouden voor een model dat JX35 heet. Onder die naam kwam de actuele generatie in 2012 namelijk op de markt. In datzelfde jaar besloot Infiniti de 'Q'-aanduiding te gebruiken voor zijn sedans en coupé, SUV's zouden voortaan 'QX' in hun modelnaam krijgen. Zodoende werd de JX35 vanaf modeljaar 2013 omgedoopt in QX60. Naar Nederland komt de QX60 uiteraard niet, Infiniti is immers niet meer in West-Europa actief. Vorig jaar verliet Nissans premiummerk ons werelddeel immers. De successen die Infiniti in de Verenigde Staten boekt zijn niet te vergelijken met de verkoopresultaten die het in Europa behaalde, al kunnen die verkoopcijfers ook in de Verenigde Staten best een impuls gebruiken. Vorig jaar voegde het merk een 'coupé' van de Q50 aan zijn leveringsgamma toe, de QX55, en vandaag stelt het merk een nog veel belangrijker model voor: de nieuwe QX60.

De uitgaande Infiniti QX60 (2015, facelift)

De uitgaande QX60 was ondanks het feit dat -ie al uit 2012 stamt de afgelopen jaren in de VS met afstand de populairste auto van Infiniti. In het laatste niet door de pandemie vertroebelde verkoopjaar (2019) reden er 43.162 QX60's uit de Amerikaanse showrooms. Fors meer dan van de op een na populairste auto van het merk, de Q50 (25.987 stuks). De Infiniti QX60 is min of meer de premiumboer van de Nissan Pathfinder, die begin dit jaar een generatiewissel onderging. Nu ondergaat Infiniti's concurrent van de Volvo XC90 en Lexus RX eenzelfde lot.

Déjà vu

Hoewel de QX60 intussen aardig op leeftijd is, wordt hij niet volledig herzien. Net als de Pathfinder maakt ook de QX60 gebruik van het Nissan D-platform. De wielbasis bedraagt net als voorheen 2,9 meter en de lengte van 5,03 meter is praktisch ongewijzigd gebleven. Sterker nog, de nieuwe QX60 is zelfs enkele mm's korter. Vanbuiten is echter alles anders, hoewel hij direct als Infiniti herkenbaar is.

Infiniti QX60

Infiniti QX60 (2021)

De nieuwe QX60 lijkt vanbuiten zeer sterk op de concept-car QX60 Monograph. De QX60 heeft een giga-grille die geflankeerd wordt door platte, gemeen de wereld in priemende koplampen. Bovenin de units zit een streep gesegmenteerde led-dagrijverlichting. Infiniti beplakt 'm met behoorlijk wat chroomwerk. We komen het glimmende goedje namelijk niet alleen rond de raampartij, maar ook bij de dorpels tegen. Richting de D-stijl lopen de zilverkleurige strips iets naar elkaar toe. Ook achterop is de verlichting opvallend plat en scherp gelijnd. De achterlichten met donkere behuizing, die net als de koplampen een opgedeelde ledstreep hebben, worden aan elkaar geknoopt door een stuk zwart kunststof. In koeienletters staat er Infiniti te lezen. Onderaan de achterbumper zitten opvallende chroomkleurige sierdelen.

Infiniti QX60

Infiniti QX60 (2021)

Interieur en gadgets

Ook vanbinnen bewijst de nieuwe QX60 stukken moderner te zijn dan zijn voorganger. De SUV heeft een modern binnenste met een 12,3-inch digitaal instrumentarium, een even groot infotainmentscherm centraal op het dashboard en uitstroomopeningen die lijken alsof ze over de gehele breedte van het dashboard lopen, ook al is dat niet het geval. In het interieur van de QX60 op deze foto's is een aantal vierkante meters fraai gestikt leer dat op zowel de stoelen als het dashboard is gewatteerd.

Infiniti QX60

Infiniti QX60

Infiniti meldt dat het de QX60 onder meer volpropt met ProPilot Assist, een semi-autonoom rijsysteem dat we in Nederland van de Nissan Qashqai kennen. Voor de QX60 nieuw, maar tegenwoordig niet bijster indrukwekkend zijn onder meer verkeersbordherkenning en een head-up display. De verkeersbordherkenning is gekoppeld aan de cruisecontrole en dat betekent dat de QX60 zijn snelheid automatisch kan aanpassen aan de geldende maximumsnelheid.

6

Wat aandrijflijnen betreft, valt er weinig te kiezen. De optioneel vierwielaangedreven QX60 krijgt, in tegenstelling tot de QX50 en QX55, vooralsnog géén geblazen 2.0-viercilinder met variabele compressieverhoudingen. Net als bij de nieuwe Pathfinder hevelt Infiniti de 300 pk en 400 Nm sterke 3.5 V6 gewoon over van het oude naar het nieuwe model. Die zescilinder zit voortaan niet meer vast aan een cvt-transmissie, maar aan een negentraps automaat van ZF met dubbele koppeling.

Infiniti QX60

Infiniti QX60

Leuk weetje: de uitgaande generatie QX60 kwam zoals gezegd in 2012 op de markt, maar niet onder die naam. Tot modeljaar 2013 heette de SUV namelijk JX35, geheel volgens de oude naamstrategie van het merk. Inmiddels gebruikt Infiniti voor SUV's de lettercombinatie 'QX'. Sedans en coupés  worden aangeduid met alleen de 'Q'. Wie in de Verenigde Staten op jacht is naar een relatief zeldzame Infiniti, moet zijn ogen dus openhouden voor de JX35.

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.