'Nieuwe Honda NSX biedt ervaringen 458 Italia'

Honda NSX Concept Genève
Honda is zoals altijd zeer ambitieus bij de ontwikkeling van de NSX: de auto moet net zo veel emotie bieden als een Ferrari 458 Italia, maar dan tegen een prijs die in de buurt zit van die van een Porsche 911.

Ontwikkelingschef Ted Klaus vertelt aan Autocar: "De eerste Honda NSX was niet een auto die de concurrentie verpletterde met een hoop vermogen. Het vermogen van de tweede generatie zal ook niet revolutionair zijn. Maar vermogen is dan ook niet de kernwaarde bij een NSX, het gaat om zaken die niet in getallen te vatten zijn: rijplezier is wat centraal staat bij deze auto."

Dat de NSX niet de geschiedenisboeken zal halen met z'n vermogen, weerhoudt Honda er niet van om zeer krachtige benchmarks te gebruiken. Klaus noemt de Nissan GT-R (550 pk), Porsche 911 (350-560 pk), Audi R8 (430-550 pk), Ferrari 458 Italia (570-605 pk) en McLaren 12C (625 pk).

Hybride met vierwielaandrijving

Honda wil met de nieuwe NSX de emoties van de 458 Italia, wat dat betreft beschouwd als de maatstaf, combineren met een prijs die in de buurt van die van een 911 Carrera ligt. De hybridetechnologie is daar de sleutel voor, aldus de ingenieurs.

De auto, die in 2015 op de markt komt, krijgt de beschikking over een V6 benzinemotor, gekoppeld aan twee elektromotoren. De aandrijving geschiedt via het Honda Sport Hybrid SH-AWD systeem (Super Handling All-Wheel Drive) op alle vier de wielen.

Cultuuromslag bij Ferrari bewerkstelligd

De originele Honda NSX had een vermogen van 273 pk (automaat: 256 pk), inderdaad geen waarde die de concurrentie bang maakte. Door z'n baanbrekende aluminium constructie was de NSX echter erg licht en de VTEC-motor zorgde dat het met de emoties ook wel goed zat. De eerste NSX werd dusdanig geprezen om z'n allround karakter, dat Ferrari zich genoodzaakt voelde z'n auto's ook toegankelijker te maken.

Honda speelde al eerder met het idee van een nieuwe NSX. Dit was een LFA-concurrent met een atmosferische V10 onder de kap. Prototypes hadden al flink wat rondjes op de Nordschleife gereden, toen Honda in 2008 aankondigde te stoppen met het project. De directie wees erop dat de business case voor een dergelijke auto op dat moment niet goed was.

Tot slot een video van de Honda NSX die uiteindelijk niet kwam:

Video

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.