AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe Honda Civic wordt iets minder ruimteschip
50
Alhoewel z'n uiterlijk nog altijd doet vermoeden dat-ie geteleporteerd is uit de 22e eeuw, loopt de Honda Civic toch alweer vijf jaar mee. Logisch dus, dat de testingenieurs op pad gaan met de nieuwe generatie.
De carrosserievorm van de Civic lijkt op de huidige, maar de auto krijgt een kortere wielbasis dan de auto die nu in de showrooms staat. Naar het lijnenspel aan de buitenkant is het door de camouflage nog gissen, maar op de snel gemaakte foto van het binnenste kunnen we zien dat het interieur stukken conservatiever wordt dan het huidige. Dat zal de liefhebbers van het eigenwijze model van nu ongetwijfeld pijn doen, maar ook zij moeten toegeven dat de overzichtelijkheid toch echt beter kan.
In z'n presentatie van de halfjaarcijfers liet Honda-CEO Takanobu Ito deze week al weten wat de motorische plannen van zijn merk zijn. In 2012 komt Honda met een nieuwe generatie benzinemotoren en transmissies voor de Civic. Of daar ook weer een Type-R versie met schizofrene toerenmotor bij zit, is nog onbekend. Een turbomotor lijkt heiligschennis, maar de CO2-regels zullen ook Honda doen overwegen om een geblazen motor te ontwikkelen. Dat zou ook meteen een ander kritiekpunt wegnemen: een turbomotor heeft wél trekkracht onderin.
Ook voor de dieselliefhebbers is er nieuws. Honda komt met een nieuwe, compacte diesel met een cilinderinhoud van minder dan twee liter. De nieuwe Civic Hybrid wordt waarschijnlijk gewoon weer een Japanse sedan, die ditmaal lithium-ion accu's meekrijgt.
We moeten nog wel even wachten op de nieuwe Civic: Honda brengt 'm niet voor 2012. De productie vindt weer plaats in Swindon. De concurrentie zit in die tijd natuurlijk niet stil: volgend jaar volgen bijvoorbeeld de nieuwe Ford Focus en Citroën C4 en in 2012 komt de Volkswagen Golf VII.
In z'n presentatie van de halfjaarcijfers liet Honda-CEO Takanobu Ito deze week al weten wat de motorische plannen van zijn merk zijn. In 2012 komt Honda met een nieuwe generatie benzinemotoren en transmissies voor de Civic. Of daar ook weer een Type-R versie met schizofrene toerenmotor bij zit, is nog onbekend. Een turbomotor lijkt heiligschennis, maar de CO2-regels zullen ook Honda doen overwegen om een geblazen motor te ontwikkelen. Dat zou ook meteen een ander kritiekpunt wegnemen: een turbomotor heeft wél trekkracht onderin.
Ook voor de dieselliefhebbers is er nieuws. Honda komt met een nieuwe, compacte diesel met een cilinderinhoud van minder dan twee liter. De nieuwe Civic Hybrid wordt waarschijnlijk gewoon weer een Japanse sedan, die ditmaal lithium-ion accu's meekrijgt.
We moeten nog wel even wachten op de nieuwe Civic: Honda brengt 'm niet voor 2012. De productie vindt weer plaats in Swindon. De concurrentie zit in die tijd natuurlijk niet stil: volgend jaar volgen bijvoorbeeld de nieuwe Ford Focus en Citroën C4 en in 2012 komt de Volkswagen Golf VII.