Nieuwe Daihatsu Copen krijgt bekend gezicht

Met achterwielaandrijving!

Daihatsu Vision Copen

De Daihatsu Copen is alweer een behoorlijk tijdje van de Nederlandse markt, maar dikke kans dat je hem nog behoorlijk goed op je netvlies hebt staan. Daihatsu werkt nu aan een nieuwe, derde generatie en die grijpt duidelijk terug op de Copen die wij hier kenden.

Weet je nog, de Daihatsu Copen? Die guitige 'mini-TT' die Daihatsu begin deze eeuw ook hier in Nederland op de markt bracht? Een auto die vanwege zijn aaibaarheid de handen hier op de redactie wel op elkaar kreeg. Zodanig zelfs dat onze gewaardeerde collega Lars Krijgsman er eentje kocht, later gevolgd door Bas van Putten. De teleurstelling was dan ook niet mals toen bleek dat de tweede en huidige generatie van de Copen onze kant niet op zou komen. Bovendien brak Daihatsu duidelijk met het ontwerp van de eerste Copen, al zette het merk dat met de Copen Cero wel weer aardig recht.

Nu gaat Daihatsu nog een flinke stap verder, want het blikt vooruit op een geheel nieuwe generatie van de Copen en die grijpt regelrecht terug op zijn oorsprong. We zien een nieuwe roadster met een moderne interpretatie van het front van de eerste Copen. De Daihatsu Vision Copen, zoals de conceptauto heet, is volgens zijn scheppers – niet geheel verrassend – wel een stuk forser, al is dat natuurlijk wel bijzonder relatief. Hij is 3,83 meter lang, krap 1,70 meter breed en 1,27 meter hoog. De wielbasis meet afgerond 2,42 meter. Ter vergelijking; het oermodel was net geen 3,40 meter lang, 1,48 m breed en 1,25 m hoog. De nieuwe Copen is dan ook geen zogenaamde kei-car meer, en dat zien we terug in de overige specificaties.

 

Daihatsu Vision Copen

Daihatsu Vision Copen

Het grootste verschil met de eerste en met de huidige Copen zit hem namelijk in de techniek. Zo ligt er nu een 1.3 in het vooronder, wat voorheen was voorbehouden aan exportversies. Bovendien gaan de krachten niet naar de voorwielen, maar naar de achterwielen. We kunnen ons zo voorstellen dat dat van de Daihatsu Copen meer dan ooit een sportief rijdend roadstertje maakt. Eentje met, net als eerder, een stalen klapdak. Later deze maand in Tokio doet Daihatsu waarschijnlijk meer details uit de doeken.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.