AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
39

Met een vleugje CXperience Concept

Betrapt: nieuwe Citroën C5

a013fcc4fe3f48d16ba7b5b84edad50a d254632d66ae58dad51979ef414e71ba 4fe7c825ea4555e5a89dd1d1d2347540 ad93a09a6ce7eaa7165afe0290c20bb8 c767a2716bc84ee4737cef190c775536 ae4879c5e376f1e1c0ae513f2911e47e 7730d627f769713de44aa0b02b104219 24215808278907141c9c8206daffdc8d bf12e1be889902c69572cb851a5a943a ccf8cdef5f53b1cf144d42994107258c
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
19 januari 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Citroën C5 krijgt een opvolger en dan hebben we het niet over de C5 Aircross. AutoWeek kan je de eerste foto's van de nieuwe Citroën C5 laten zien, die zoals het een echte Citroën betaamt lekker eigenzinnig belooft te worden.

Hoewel Citroën sinds 2019 de C5 Aircross verkoopt, moet autoland het al enige jaren zonder directe opvolger van de in 2017 van de markt verdwenen derde generatie C5 doen. Al jaren gaan er geruchten dat de grote Fransoos, ooit leverbaar als sedan en break, op termijn toch echt een opvolger gaat krijgen. Voor het eerst wordt daar concreet bewijs van geleverd. Op deze spionagefoto's is de C5-opvolger namelijk voor het eerst te zien. Een kleine slag om de arm: het is mogelijk dat Citroën de aanduiding C6 gaat gebruiken om meer afstand tot de C5 Aircross te creëren.

Citroën CXPerience Concept (2016)

Citroën lijkt zijn eigenzinnigheid de laatste jaren te hebben hervonden. De C4 Cactus was al een eigenwijze verschijning en ook met diens opvolger C4 bewandelt Citroën een excentriek designpad. Ook de nieuwe C5 lijkt met een gezonde dosis Franse speelsheid te zijn vormgegeven. Wat meteen opvalt is dat het geen reguliere sedan of stationwagon wordt. De koets lijkt een combinatie van een sedan, hatchback en stationwagon in één te zijn. Vrees niet, de volgende C5 wordt geen hoog-op-de-poten-sedan zoals de Chinese C3L. Het is goed mogelijk Citroën de daadwerkelijke vorm van de achterklep met misleidend plaatwerk uit het zicht probeert te onttrekken.

Spyshots Citroën C5

Citroën lijkt zich voor de basisvorm van de nieuwe C5 enigszins te hebben laten inspireren door de warm ontvangen CXperience Concept, die het merk met de 'double chevron' in 2016 in Parijs liet zien, al vallen er ook designinvloeden van de nieuwe C4 waar te nemen. Dat komt onder meer tot uiting in het front en in de achterlichtunits.

AutoWeek mikt erop dat de C5 op een doorontwikkeling van het huidige EMP2-platform komt te staan dat PSA onder meer toepast op de C5 Aircross, Peugeot 508 en DS 9. Reken derhalve op de komst van diverse benzinemotoren, al ligt het voor de hand dat Citroën ook minstens één plug-in hybride aandrijflijn monteert.

Citroën C5 in Nederland

Citroën heeft in ons land 47.748 C5's verkocht. In 2002 had de C5 zijn topjaar, toen reden maar liefst 10.394 C5's nieuw de showroom uit. In 2003 kwamen de verkoopcijfers met 7.080 exemplaren voor het laatst boven de 5.000 stuks uit. Met name de derde generatie die in 2010 werd gepresenteerd, scoorde in Nederland geen topcijfers meer. Dat jaar vonden er 2.201 stuks een eigenaar en dat was direct zijn topjaar. In 2011 en 2012 werden respectievelijk 1.522 en 753 exemplaren verkocht. In 2013 daalden de cijfers tot slechts 317 stuks, waarna ze niet meer zouden klimmen. In 2014 tot en met 2017 gingen verkocht Citroën in ons land achtereenvolgens nog maar 240, 148, 50 en 14 C5's ...

  • Houd me op de hoogte over de Citroën C5
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Citroën Citroën C5

Uitgelicht aanbod

    2.0-16V Différence 2+ NETTE AUTO/HYDRAULISCHE VERING/NAVIGATIE/PDC/CRUISE/ECC AIRCO/APK 06-'21/NAP!

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2+ NETTE AUTO/HYDRAULISCHE VERING/NAVIGATIE/PDC/CRUISE/ECC AIRCO/APK 06-'21/NAP!

    • 2004
    • 182.105 km

    € 1.495

    2.0 16V AUT4 (HYDR.VERING) Ligne Business

    Citroën C5 2.0 16V AUT4 (HYDR.VERING) Ligne Business

    • 2008
    • 326.273 km

    € 2.750

    1.8-16V 125 PK Cool Tech | Auto. Airco | Cruise | PDC | Elek. Ramen voor en achter

    Citroën C5 1.8-16V 125 PK Cool Tech | Auto. Airco | Cruise | PDC | Elek. Ramen voor en achter

    • 2007
    • 128.746 km

    € 3.495

Meer Citroën C5 occasions

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 specificaties
  • Citroën C5 occasions
  • Citroën C5 video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 tests
  • Citroën C5 gebruikersreviews
  • Citroën C5 index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

130

Vijftien jaar geleden kocht Frans Hardus een nagelnieuwe Citroën C5 break. Voor zijn werk rijdt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
  • Review
    Citroën C5 (2005)

    Citroën C5 (2005)

    4
    • 28 juni 2020
  • Review
    C5 2.0 16V Caractère (2007)

    C5 2.0 16V Caractère (2007)

    7
    • 22 augustus 2019
  • Review
    Citroen C5 Break 2.0 16V Exclusive (2006)

    Citroen C5 Break 2.0 16V Exclusive (2006)

    5
    • 5 augustus 2019
  • Review
    Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)

    Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)

    1
    • 8 april 2019
  • Review
    Citroen C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business (2009)

    Citroen C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business...

    8
    • 4 februari 2019
  • Review
    Citroën C5 2.0 16V Exclusive (2006)

    Citroën C5 2.0 16V Exclusive (2006)

    9
    • 6 oktober 2018
Merk
Merk
  • Review
    Citroen C4 Picasso e-THP 165 Intensive (2015)

    Citroen C4 Picasso e-THP 165 Intensive...

    • 28 februari 2021
  • Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    19
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    30
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    66
    • 19 februari 2021
  • Review
    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    2
    • 19 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën Jumpy als C-Series

    Citroën Jumpy als C-Series

    13
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën C3 Aircross gefacelift

    Citroën C3 Aircross gefacelift

    49
    • 11 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

      • Alfa Romeo
      • Alpine
      • Aston Martin
      • Audi
      • Bentley
      • BMW
      • Cadillac
      • Chevrolet
      • Citroën
      • Dacia
      • Donkervoort
      • DS
      • Ferrari
      • Fiat
      • Ford
      • Honda
      • Hyundai
      • Infiniti
      • Jaguar
      • Jeep
      • Kia
      • Lamborghini
      • Lancia
      • Land Rover
      • Lexus
      • Lotus
      • Maserati
      • Mazda
      • Mercedes-Benz
      • MG
      • Mini
      • Mitsubishi
      • Morgan
      • Nissan
      • Opel
      • Peugeot
      • Polestar
      • Porsche
      • Renault
      • Rolls-Royce
      • Saab
      • Seat
      • Skoda
      • Smart
      • Subaru
      • Suzuki
      • Tesla
      • Toyota
      • Volkswagen
      • Volvo

      © 2021 DPG Media Magazines B.V.

      onderdeel van DPG Media Magazines groep