AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nieuwe Chevrolet Onix én Onix Plus gepresenteerd

Vaarwel Prisma

Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus
Chevrolet Onix en Onix Plus

De persdagen van de IAA van Frankfurt brachten weinig verrassingen meer met zich mee en daarmee is de nieuwsstorm vanuit Duitsland weer gaan liggen. Reden te meer om voor de tweede keer mee te waaien met de nieuwswind uit Zuid-Amerika. Chevrolet heeft er namelijk niet alleen een nieuwe Onix, maar ook een Onix Plus gepresenteerd. Die nieuwkomers verdienen enige duiding.

De Onix is een Chevrolet die je zeer waarschijnlijk nog nooit in Europa hebt gezien. De 3,93 meter lange hatchback met een opvallend stompe neus is immers in Brazilië ontwikkeld, speciaal voor de Zuid-Amerikaanse markt. De Zuid-Amerikaanse Chevrolet-showrooms worden momenteel nog gevuld door de eerste generatie van het model, een auto die in 2012 werd gepresenteerd als opvolger van de Chevrolet Celta. De Onix, die in feite fungeert als Chevrolet's Zuid-Amerikaanse instapmodel, heeft een technisch identieke sedanbroer die afhankelijk van de markt waarin hij wordt verkocht als Prisma of als Onix Prisma door het leven gaat. De complete Onix-lijn wordt nu vervangen door een nieuwe generatie. Daarbij zet Chevrolet een streep door de Prisma-benaming van de sedanversie, de Onix-met-kont heet voortaan simpelweg Onix Plus. Voor Chevrolet is de lancering van deze nieuwe Onix behoorlijk relevant, daar de uitgaande generatie in ieder geval in Brazilië, van 2015 tot en met 2018 het best verkochte model was. Pak 'm beet de helft van alle 434.364 auto's die Chevrolet vorig jaar in Brazilië verkocht, was een Onix.

De nieuwe Onix Plus, dus de sedanversie van de nieuwe Prisma, werd eerder dit jaar al aan de Chinese consument getoond, maar is nu in zijn Zuid-Amerikaanse maatpak gepresenteerd. Daarbij brengt Chevrolet nu voor het eerst de nieuwe Onix, de hatchback dus, in beeld. De Onix Plus meet 4,47 meter in de lengte, is 1,47 meter hoog en 1,73 meter breed. De wielbasis meet 2,6 meter. Daarmee groeit de sedan behoorlijk ten opzichte van het 4,28 meter lange uitgaande model. De wielbasis van de uitgaande Onix en (Onix) Prisma is 7 centimeter korter dan die van deze volledig nieuwe generatie. Zowel de hatchbackversie als de sedan staan op het GM GEM-platform, een basis die voluit 'Global Emerging Markets-platform' heet.

Chevrolet is nog niet erg scheutig met zijn informatievoorziening. Hoeveel langer de Prisma Plus is ten opzichte van de Prisma (hatchback), houdt het bedrijf nog even onder de pet. Wel weten we dat de bagageruimte van de Prisma Plus 469 liter bedraagt, grofweg overeenkomstig met het laadruim van een Peugeot 308. Let wel, daarmee slokt de nieuwe sedan nagenoeg net zoveel op als een Audi A4 Limousine (480 liter).

Grote stap

De Latin NCAP, de Zuid- en Midden-Amerikaanse evenknie van de Euro NCAP, hamert de laatste jaren (terecht) op het verbeteren van de in groeimarkten veelal erbarmelijke standaard veiligheidsuitrusting. Zo is het niet altijd vanzelfsprekend dat er twee airbags aanwezig zijn. Chevrolet lijkt aan de oproep van Latin NCAP gehoor te hebben gegeven. De standaarduitvoeringen van zowel de Onix als Onix Plus die in november op de Zuid-Amerikaanse markt komen, scoren namelijk netjes de volle vijf NCAP-sterren. Het vorige model werd met - jawel - één ster naar huis gestuurd. Zes airbags zijn voortaan standaard. Daarnaast maken de nieuwkomers kennis met een hele rits moderne, comfortverhogende technieken. Denk aan optionele zaken als het MyLink 3-infotainmentsysteem dat zowel Android Auto als Apple CarPlay ondersteunt en een inductielader voor telefoons. Het interieur oogt stukken moderner dan het exemplaar in de uitgaande generatie Onix, hetzelfde valt te zeggen over het design dat Chevrolet de nieuwe koetsen heeft meegegeven. Het is helemaal in lijn met het voorkomen van auto's als de Cruze.

Op de Zuid-Amerikaanse motorenlijst zet Chevrolet vooralsnog slechts twee motorversies. Er is een atmosferische 1.0 driecilinder die 82 pk en 104 Nm sterk is én een geblazen versie van dezelfde 1.0 die 116 pk en 165 Nm levert. Schakelen kan zowel met de hand als met een automaat met zes verzetten. De Onix heeft in Brazilië een vanafprijs van ongeveer €12.900. Voor de Onix Plus vraagt Chevrolet minimaal zo'n €12.200. Inderdaad, daarmee is de Onix Plus, de ruimere sedanversie, dus zo'n €700 goedkoper. Deze prijzen zijn voor de basisversie die standaard beschikt over zaken als airco, tractiecontrole, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten, een multifunctioneel stuurwiel, USB-aansluitingen voor én achter en een snelheidsbegrenzer. Overigens blijft zowel de oer-Onix als z'n Onix Prisma-broer nog even in productie. De auto's krijgen de toevoeging 'Joy' achter hun naam en zullen als Onix Joy nog een aantal jaar naast deze nieuwe Onix en Onix Plus worden verkocht tegen een gunstigere prijs.

De Onix Joy, die in deze vorm nog even mee mag náást de nieuwe Onix en Onix Plus:

Chevrolet Onix Plus

Chevrolet Onix Plus

Chevrolet Onix Plus

\

Lezersreacties (16)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Miamidade
Miamidade
  • 2
Concurreert met de renault sandero/logan. Vergelijkbare prijs (brasilia is duur!) Dit zou Opel in Europa moeten zijn...geen buick maar een goede bak voor de gewone man. Nu laat men deze markt over aan Renault en deels Suzuki.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ziet er prima uit. Het is eigenlijk gewoon de (oude) Opel Corsa, die nu plaats gaat maken voor de nieuwe Corsa (F). De prijzen in Nederland zijn echter flink hoger dan de prijzen in Brazilië. Maar ja, welk land is er niet goedkoper dan NL met zijn achterlijke BPM.
Eno123
Eno123
  • 1
Sedan ziet er beetje oubollig uit. Hopelijk ligt het aan de lage foto's.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zoals Lars meldt is de Onix de best verkochte nieuwe auto in Brazilië. Inmiddels 49 maanden op rij. De Ka is #2, dan een Hyundai, dan de ... Kwid!
Miamidade
Miamidade
  • 0
@Blitz, neem de sandero als referentie qua prijs. De Chevy is vergelijkbaar qua prijs, dus volgens mij even duur (LOL). Een Buick is nu eenmaal duurder...dus Opel ook.
GT 1973
GT 1973
  • 0
@Blitz: Het lijkt mij sterk dat GM het onderstel van de Opel Corsa F gebruikt, sinds die in samerwerking met Fiat werd gemaakt.
Wat model betreft, vind ik de zwarte driehoeken achter de achterportieren storend. Ik snap niet dat ze de portierlijn niet gewoon in de gewenste vorm kunnen maken. Aan de andere kant is het wel een knipoog naar de Opel Kadett.
theos
theos
  • 0
Dit model heeft geen moderne uitstraling, doet gedateerd aan, Misschien wel te koop voor een aantrekkelijke prijs, anders gewoon negeren
mns afd AE en D
mns afd AE en D
  • 2
Dashboard oogt opmerkelijk modern én functioneel: multimediascherm bòven de luchtroosters. En wat doet zo'n Amerikaans two-tone dashboard weldadig aan in vergelijking tot die Duitse zwartgrijs gevallen.
RV 72
RV 72
  • 0
Ziet er zeker goed uit. Zou mooi concurreren met Dacia ed. Maar wrs zal de prijs hier minstens het dubbele zijn als die ze daar betalen. Wat heeft dit kabinet toch diepe zakken. Of zouden er gaten in zitten?
Miamidade
Miamidade
  • 1
@rv 72: met moderne motor qua prijs vergelijkbaar met de sandero in NL. Idem in Brasil. Deze auto's zijn behoorlijk eenvoudiger (interieur, styling en zo) dan de moderne europese auto's. in de basis wel behoorlijk, want meer dan 3 sterren in NCAP.
RV 72
RV 72
  • 0
@MNS, helemaal mee eens. Niet alleen de Duitse auto's hebben hier last van, ook de Aziatische. Ik vind het bijna deprimerend om te zien. Alles zwart of donkergrijs. Neem bijv de vorige Kia Soul-ev en de huidige. De oude was lekker licht van binnen en de nieuwe heeft heel veel zwart. Jammer.