Nieuwe BMW 2-serie Active Tourer - Back to Basics

Meer scherm dan wiel

BMW 2-serie Active Tourer Back to Basics

BMW zet door met wat misschien wel zijn meest controversiële model is: de BMW 2-serie Active Tourer. De MPV-achtige mag zich in een geheel nieuwe vorm gaan bewijzen en kost voorlopig minimaal €41.558. Wat krijg je allemaal voor dat geld?

BMW 218i Active Tourer - €41.558

Welnu, een 218i Active Tourer zonder verdere toevoegingen. Dat betekent 136 pk uit BMW’s bekende 1,5-liter driecilinder en ook standaard een automaat met dubbele koppeling, want de Active Tourer wordt in het geheel niet meer aangeboden met een handbak.

Geen nepgaas

De 2-serie Active Tourer, niet te verwarren met de 2-serie Coupé, is er net als de meeste andere BMW’s in drie uitvoeringen. De basisversie is te herkennen aan een afwerking die meestal matzwart is, al spotten we nog wat chroom rondom de grille en in de achterbumper. De Luxury heeft veel meer chroom en ziet er daarmee daadwerkelijk luxueuzer uit, terwijl de variant met het M-sportpakket vooral sportief voor de dag moet komen. Dat betekent in het geval van de 2-serie Tourer echter ook een enorme lap nepgaas in de achterbumper en dat is een element dat op het instapmodel en op de Luxury ontbreekt.

Een elektrische achterklep is zowaar standaard. Dat geldt ook voor ledverlichting rondom, maar wel in een eenvoudige vorm. De fraaie koplampen en achterlichten van de persplaatjes kosten dus wel degelijk extra en zijn onderdeel van het ‘Premium Pack’ van 2 mille. Ook de wielen zijn een goede manier om een eenvoudige 2-serie te herkennen. Ze meten 16-inch en gaan gehuld in 205/65 R16-banden, een bijna ouderwets hoge maat. Op kleurengebied valt het zowaar nog wat te kiezen, als het maar geen kleur is: wit en zwart zijn allebei ‘gratis’.

Personaliseren

Ook vanbinnen is er wat te personaliseren zonder een cent uit te geven aan extra’s. De sierstrips, die onder meer op het dashboard en op de deurpanelen te vinden zijn, zijn er in vier smaken. ‘Eukalyptus offenporig’-hout kost €140 extra, maar uit twee soorten aluminium en één soort pianolak kan vrij worden gekozen. Een grote ontbrekende factor is de ronde iDrive-knop, maar dat geldt voor alle uitvoeringen van de nieuwe 2-serie Active Tourer. Als pleister op de wonde is de gebogen schermcombinatie, bestaande uit een deel van 10,25 en een deel van 10,7 inch, helemaal standaard, net als draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Navigatie hoort er ook bij, al valt er wel degelijk wat te upgraden aan de functionaliteit van het systeem.

De prijsbewuste BMW-rijder zit op handmatige, niet-verwarmbare stoelen die bekleed zijn met zwarte stof. Een verschrikkelijk lot, maar dankzij automatische klimaatregeling met twee zones is het niet helemaal behelpen. Cruisecontrol is uiteraard ook standaard, terwijl parkeren wordt vergemakkelijkt door parkeersensoren en een camera. Daarmee is het goed uit te houden met de basis-2-serie, maar op overdreven luxe kunnen we ‘m niet betrappen. Zo moet je bijbetalen voor  adaptieve cruisecontrol (standaard op een Aygo!), moet de sleutel uit je zak om de auto te ontgrendelen en schittert een automatisch dimmende binnenspiegel door afwezigheid.

Signalement

Merk Bmw
Model 218i Active Tourer
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 42.413

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.386 mm / 1.824 mm / 1.576 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.445 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/65R16Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
CO2-uitstoot (WLTP) 141 g/km

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.