AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe accutechniek stap dichterbij
9
General Motors heeft vandaag aangekondigd om vanaf 2010 jaarlijks meer dan 100.000 hybride auto's te bouwen met lithium-ion-accu's. Maar GM zal niet de eerste zijn met deze accutechniek: Mercedes-Benz heeft bekend gemaakt al vanaf 2009 hybride auto's met lithium-ion-accu's te bouwen.
De remmende factor op de grote doorbraak van elektrische auto's is de relatief trage ontwikkeling van de accutechniek. Vooral het gewicht speelt een grote rol. Alle ogen zijn gericht op de lithium-ion-accu, deze is lichter dan de huidige gangbare accu's en kan ook nog 'ns meer elektriciteit opslaan. En dat brengt niet alleen de elektrische auto dichterbij, ook de hybride kan hier van mee profiteren, die heeft tenslotte ook de nodige accu's aan boord.
We kennen de lithium-ion-accu's al uit laptops en gsm-telefoons. Helaas horen we daarvan ook dat ze af en toe spontaan in brand kunnen vliegen, iets wat bij een gsm'etje al niet prettig is, maar bij een auto nog minder. Vandaar dat er nog het nodige ontwikkelingswerk te doen was. Maar getuige de aankondigingen van zowel Mercedes-Benz als General Motors dat ze in respectievelijk 2009 en 2010 met hybride auto's op de markt komen voorzien van lithium-ion-accu's duidt er op dat de problemen zijn opgelost.
Bij Mercedes-Benz zal de nieuwe accutechniek voor het eerst gebruikt worden in de S 400 BlueHybrid. Deze auto krijgt een 20 pk sterke elektromotor die de 279 pk leverende V6 moet ondersteunen en waardoor de auto volgens opgave gemiddeld 7,9 liter benzine per 100 km zal verbruiken en 190 gram CO2 per kilometer uitstoten.
General Motors zal de lithium-ion-accutechniek in meerdere modellen gaan toepassen. Voor een deel is het de bedoeling dat deze accu's de huidige nikkel-metaalhydride-accu's zullen vervangen in de huidige hybrides die GM voornamelijk in de VS bouwt en verkoopt zoals de Saturn Vue, maar ook op andere continenten zijn plannen om deze accu's te gaan toepassen. Ten opzichte van de accu's die nu door General Motors gebruikt worden, liggen de prestaties van de Li-ion-accu's een factor drie hoger.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 65 Lang / Stoelverwarming / Stoelventilatie / 360Graden-Camera / Panaroma-schuifdak / Memory-Stoelen / Chauffeurs-Pakket / Schermen-Achter / Distronic / Night-Vision / Massage-Stoelen / V12 /
- 2016
- 111.602 km
€ 125.000

Mercedes-Benz S-klasse AMG 63 4Matic+ Lang Premium Plus Entertainment
- 2018
- 95.000 km
€ 89.950

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Maybach achteras besturing, Manufaktur Interieur Pakket, Exclusief pakket
- 2024
- 0 km
€ 209.895
Lees ook
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Autotest
BMW iDrive vs Mercedes-Benz MBUX: hightech multimedia door piloten getest
Nieuws
Maybach én AMG: Mercedes S-klasse coupé duikt op
Achtergrond