Niet alleen de SUV, ook de 'ouderwetse' sedan wint terrein in Nederland

Hoezo oubollig?

Mazda 3 Sedan

Wie het gevoel heeft dat een groot deel van de nieuwe auto's SUV's en cross-overs zijn, die heeft het bij het juiste eind. Van alle nieuwe auto's die vorig jaar in Nederland zijn geregistreerd, was niet eerder zo'n groot aandeel een SUV of SUV-achtige. Opvallend: niet alleen de SUV is in opmars, ook de carrosserievariant die jaren juist als oubollig en ouderwets werd gezien rukt weer op.

Van de 381.227 nieuwe auto's die vorig jaar in Nederland zijn geregistreerd, was maar liefst 56 procent een cross-over of SUV. Dat blijkt uit gegevens van RDC en Rai Vereniging. Het aandeel van SUV's was niet eerder zo hoog als in 2024, zo blijkt als we de cijfers van voorgaande jaren analyseren. In 2023 - voor SUV's het vorige recordjaar - was nipt meer dan de helft van alle in ons land gekentekende nieuwe auto's een SUV. Bijna zes procentpunt minder dus.

De blijkbaar niet te stuiten opmars van de SUV gaat ten koste van traditionelere carrosserievarianten. Zo waren hatchbacks vorig jaar nog goed voor slechts 27,8 procent van de registraties. Dat aandeel lag niet eerder zo laag. Het aandeel van hatchbacks in de registraties van nieuwe auto's lag in 2024 zelfs ruim zes procent lager dan in 2023. Het marktaandeel van stationwagons, cabrio's en coupés lag net als in vorige jaren weer laag. Hier geen grote veranderingen dus. Achter het kopje 'sedan' zien we echter wel iets opvallends.

De laatste jaren kozen steeds meer merken ervoor om geen - of simpelweg minder - sedans aan te bieden. Neem de Volkswagen Passat: die is er in Nederland nu bijvoorbeeld enkel als stationwagon. Ook hebben we in dit en het vorige decennium afscheid genomen van sedans als de Focus Sedan en Astra Sedan. Sedans in het B-segment zoals die er vroeger waren – denk aan de Skoda Fabia Sedan – zijn inmiddels zelfs helemaal verdwenen. In Nederland beleeft de sedan echter een heuse heropleving. Althans, in de cijfers.

Carrosserievarianten marktaandeel percentage 2024 Nederland

Vorig jaar was 5,3 procent van alle in Nederland geregistreerde nieuwe auto's een sedan. Dat aandeel lag in 2023 nog op 3,9 procent, in 2022 zelfs op slechts 2,9 procent. De Tesla Model 3 heeft ongetwijfeld een rol gespeeld in het grotere marktaandeel. In 2024 was de Tesla Model 3 namelijk goed voor een algeheel marktaandeel van 2,8 procent. Dat tikt aan.

201920202021202220232024
SUV31,1%36,6%45%48%50,3%56%
Hatchback42,4%43,4%37%35,9%33,9%27,8%
Stationwagon12,2%11,1%10,7%10%9,0%8,7%
Sedan9,9%5,7%4,1%2,9%3,9%5,3%
Busje1,2%0,4%0,6%0,9%1,0%0,7%
Camper0,5%0,7%0,9%0,7%0,6%0,6%
MPV2,0%1,5%0,9%0,8%0,6%0,4%
Cabrio0,5%0,4%0,5%0,4%0,4%0,2%
Coupé0,3%0,2%0,2%0,3%0,2%0,2%

Sedans in Nederland

Hoewel veel merken de sedan de afgelopen jaren helemaal of gedeeltelijk de rug toegekeerd hebben, zijn er nog behoorlijk wat vierdeurs modellen in Nederland te koop. We zetten ze hieronder voor je op een rij:

  • Alfa Romeo Giulia
  • Audi A3/S3/RS3 Limousine
  • Audi A6
  • Audi A8
  • Bentley Flying Spur
  • BMW 2-serie Gran Coupé
  • BMW 3-Serie
  • BMW 5-serie/i5
  • BMW 7-serie/i7
  • BMW 8-serie Gran Coupé
  • BYD Seal
  • Citroën (ë-)C4 X (sedan én cross-over)
  • DS 9
  • Hongqi EH7
  • Hyundai Ioniq 6
  • Lexus ES
  • Lexus LS
  • Lucid Air
  • Mazda 3 Sedan
  • Mercedes-Benz A-klasse Limousine
  • Mercedes-Benz CLA
  • Mercedes-Benz C-klasse
  • Mercedes-Benz E-klasse
  • Mercedes-Benz EQE
  • Mercedes-Benz CLS
  • Mercedes-Benz S-klasse
  • Nio ET5
  • Nio ET7
  • Porsche Taycan
  • Rolls-Royce Ghost
  • Rolls-Royce Phantom
  • Tesla Model 3
  • Toyota Mirai
  • Xpeng P7

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.