NHTSA maakt weg vrij voor autonome auto

'Software kan bestuurder zijn'

Google Auto (foto ANP)
Over de komst van de zelfrijdende auto is al jaren veel te doen en de technologie is omringd met vraagstukken en struikelblokken. Eén van die struikelblokken is de wetgeving, wat kan en mag een zelfrijdende auto allemaal en aan welke eisen moet deze voldoen? In Amerika heeft de National Highway Traffic Safety Association (NHTSA) nu een belangrijke eerste stap gezet om de regelgeving omtrent zelfrijdende auto's op orde te krijgen.

Volgens de NHTSA kan een stuk software in een zelfrijdende auto wettelijk gezien een bestuurder zijn. De federale instelling die zich bezighoudt met de wetgeving rondom automobiliteit in de Verenigde Staten is het met Google eens dat diens zelfrijdende auto "geen bestuurder zal hebben in de zin waarin voertuigen in de afgelopen honderd jaar een bestuurder hebben gehad." In de brief, die in antwoord kwam op een voorstel van Google voor een voertuig zonder menselijke bestuurder, stelt de NHTSA dat het "'bestuurder' binnen de context van Google's omschreven motorvoertuig zal interpreteren als het zelfrijdende systeem, en niet als één van de inzittenden."

Daarmee zet de NHTSA een belangrijke stap in de richting van de komst van de zelfrijdende auto. Hoewel de technologie de afgelopen jaren grote stappen heeft gemaakt, blijkt de wetgeving namelijk lastig te veranderen. Eerder dit jaar werd nog bekend dat in California wordt gewerkt aan regelgeving die de aanwezigheid van een menselijke bestuurder met een rijbewijs vereist in een zelfrijdende auto. Maar als de NHTSA bereid is om software als bestuurder aan te merken, kan dat het begin betekenen van wetgeving die de zelfrijdende auto mogelijk maakt.

Overigens zal het nog wel even duren voordat het werkelijk zover is. In de brief laat de NHTSA bijvoorbeeld weten dat Google wel aan zal moeten kunnen tonen dat de software in haar zelfrijdende auto volgens bepaalde normen is ontworpen. Daarnaast zijn er in de wet allerlei regels opgenomen, die onder meer de aanwezigheid van een stuur en een rempedaal vereisen. Die zouden moeten worden herschreven om de definitieve komst van de volledige autonome auto zoals Google die voor zich ziet mogelijk te maken. Overigens zegt Google zelf dat de aanwezigheid van middelen die een mens laten ingrijpen in een zelfrijdende auto mogelijk averechts kunnen werken. Kortom: het laatste woord is er nog niet over geschreven.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.