Nergens in Nederland staan zo veel flitspalen als in Haarlem
In Zoetermeer daarentegen...
- Erik Kouwenhoven
- FOTO'S Emiel Muijderman
- Verkeer & Infrastructuur
Haarlem blijft de ‘flitspaalhoofdstad’ van Nederland. Sinds de laatste analyse in oktober 2023 zijn er nóg twee flitspalen in de stad geplaatst, waardoor de flitspaaldichtheid per 1.000 kilometer nu 35,71 is. Zoetermeer staat onderaan in de lijst.
Flitspalen zijn bedoeld om de veiligheid te vergroten, maar ze zijn niet bijzonder populair bij de meeste automobilisten. De meeste bekeuringen bestaan uit overtredingen van slechts enkele kilometers per uur, die meestal ontstaan doordat automobilisten even niet goed op hun snelheid letten. Uit een recente analyse van Goldenstein Legal blijkt nu dat er grote verschillen zijn in het aantal snelheids- en roodlichtcontrolesystemen in woonplaatsen in Nederland.
Top vijf
De juridische dienstverlener heeft voor de tweede keer geanalyseerd hoeveel vaste en mobiele flitsers de twintig grootste steden en gemeenten van het land hebben. Deze waarden werden afgezet tegen de beschikbare weglengte, zodat een flitspaaldichtheid kon worden berekend. In vergelijking met vorig jaar kwamen veel veranderingen aan het licht.
Haarlem heeft per 1.000 kilometer een flitspaaldichtheid van 35,71 en staat daarmee op de eerste plaats. Behalve deze stad heeft alleen Nijmegen een waarde boven de 30 in deze statistiek: de flitspaaldichtheid is daar met 30,12 flitspalen per 1.000 kilometer weg net zo hoog is als vorig jaar. In Amersfoort (derde plaats met 29,41) werden meerdere nieuwe flitspalen geïnstalleerd in vergelijking met het jaar daarvoor (25). De top vijf van steden met de hoogste flitspaaldichtheid wordt gecompleteerd door Eindhoven (21,59) en Den Haag (20,92).
Flitspaaldichtheid gestegen
Gemiddeld staan er in de onderzochte steden en gemeenten nu 15,78 flitspalen per 1.000 kilometer weg. In vergelijking met de 12,39 van vorig jaar, is dit een stijging van bijna 30 procent. Dit komt doordat vijftien van de twintig onderzochte steden en gemeenten nu meer flitspalen hebben dan een jaar geleden. Op de andere locaties was er geen verandering.
Amsterdam registreerde de grootste groei. Sinds de laatste analyse van oktober vorig jaar kreeg de stad twaalf nieuwe vaste en negen nieuwe mobiele flitsers. Als gevolg hiervan steeg de lokale flitspaaldichtheid van 6,8 naar 17,8, wat het de hoogste stijging maakt van alle geanalyseerde steden en gemeenten. Doordat de snelheid op veel wegen ook nog eens daalde naar 30 kilometer per uur, is Amsterdam een stad waar je snel tegen een boete aanloopt als je even niet oplet.
De toename van het aantal flitspalen is ook hoog in Zaanstad en Utrecht, waar nu respectievelijk 18,21 in plaats van 9,93, en 17,63 in plaats van 10,92 flitspalen per 1.000 kilometer weg staan.
Grote verschillen
Volgens Jude Leistra van Goldenstein Legal zijn er geen vaste richtlijnen voor hoeveel flitspalen er per wegvak in individuele steden moeten worden geplaatst om de verkeersveiligheid te verbeteren. "Daardoor volgen de grootste steden en gemeenten in Nederland ook totaal verschillende strategieën met betrekking tot het aantal roodlicht- en snelheidscontroles op de wegen", constateert hij. "Zo is de flitspaaldichtheid in flitspaalhoofdstad Haarlem nu bijna vijftien keer zo hoog als in Zoetermeer, dat met een score van 2,46 op de laatste plaats eindigde.”
In de uitgebreide versie van dit artikel zie je de landelijke ranglijst van flitspalen in Nederland.