Nederlandse motorenlijst Range Rover Evoque bekend

Drie keer benzine, vier keer diesel

Land Rover Range Rover Evoque

Eind vorige week waren alle pijlen op Engeland gericht, vanwege de onthulling van de nieuwe Range Rover Evoque. Over het uiterlijk werd veel bekend gemaakt, over de techniek onder de motorkap minder. Nu weten we meer.

Het was bekend dat Land Rover via een nieuw platform gebruik gaat maken van batterijen in de Evoque. Bijna alle motoren kunnen op een kersvers 48-volt mild-hybrid (MHEV) steuntje in de rug rekenen. Op de Nederlandse lijst met motoren staan drie 2,0-liter viercilinders die benzine lusten en vier varianten die diesel blieven. Zes van de zeven motoren verdelen de kracht over vier wielen, waarbij schakelen door middel van een negentraps automaat geschiedt. Grote uitzondering op de regel is de 150 pk sterke instap-diesel. Deze handgeschakelde versie is op twee wielen aangedreven en wordt als enige niet door een batterij ondersteund.  Bij de benzinemotoren voert de Si4 MHEV met 200 pk en 340 Nm de lijst aan. Binnen 8,5 seconden sprint de Evoque met deze motor vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 216 km/h. Een stapje hoger staat dezelfde 2,0-liter met 250 pk en 365 Nm. Een vergelijkbare sprint duurt met deze motor 7,5 seconden, de topsnelheid neemt met 14 km/h toe. De sterkste benzinemotor kan op 300 pk en 400 Nm rekenen en is uiteraard ook van mild-hybride ondersteuning voorzien. Vanuit stilstand naar 100 neemt 6,6 seconden in beslag, de top blijft bij 242 km/h steken.

Liefhebbers van dieselmotoren kunnen dus instappen met de enige mild-hybrid-loze Td4. Diezelfde 2,0-liter Td4 met 150 pk en 380 Nm is ook als MHEV leverbaar met 4WD en automatische transmissie. De topsnelheid van die versie ligt op 196 km/h, binnen 11,2 seconde zit de Evoque op 100 km/h. Verder staan de Td4 met 180 en 430 Nm of 240 pk en 500 Nm in de prijslijst. De krachtigste diesel kan op een topsnelheid van 225 km/h rekenen. Een volwaardige plug-in hybride aandrijflijn volgt later volgend jaar. Tegelijkertijd maken driecilinder benzine-uitvoeringen hun opwachting. In het voorjaar van 2019 maakt de Evoque met bovenstaande motoren zijn opwachting bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in een later stadium.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.