Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Dynamic (2012)

autoreview

Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Dynamic (2012)

Signalement

UitvoeringRange Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Dynamic
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Firenze Red.

  • 25.000 km

Na 4 jaar met tevredenheid in mijn Alfa Romeo 2.4 JTDM SW te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe auto. In eerste instante gekeken naar een Volvo XC60. Zag toen echter de nieuwe Range Rover Evoque in de krant staan. ´s-avonds direct internet afgestruind en het onderscheidende ontwerp was voor mij toch wel de doorslag om te gaan voor de Evoque en de XC60 te vergeten.

Eind december 2011 bij The Adventure in´s-Hertogenbosch rondgekeken. Zij hadden gelukkig 1 Evoque in mijn voorkeurskleur, Firenze Red in de showroom staan en ik was dan ook meteen verkocht dit moest hem worden de opvolger van mijn Alfa Romeo 159. Wat informatie en offertes opgevraagd.Begin januari 2012 ontving ik deze en hierin stond duidelijk alles gespecificeerd. Ondanks de forse aanschafprijs toch besloten er voor te gaan en medio januari 2012 de auto besteld. Specifiek gekozen voor de onderscheidende Firenze Red kleur met zwart dak inclusief panoramadak en het zwart rode interieur. Ook het Dynamic Tech Pack toegevoegd als optie om de auto zo compleet mogelijk te maken.

Daarnaast ook het Adeptiv Dynamicssysteem magneRide als optie toegevoegd. Voor een sportieve rijder en sportieve rijstijl is dit toch echt wel en optie die een must is om toe te voegen. De auto ligt er bij hoge snelheden en in lange doordraaiers op de autosnelweg als een blok mee op de weg. Ik zou bijna zeggen dat de Evoque zo sportief rijdt als mijn vorige auto de Alfa Romeo 159.

De levertijd werd bij aanschaf door de garage nog geschat op een ca. een maand of drie. Dit is uiteindelijk toch nog een maand of 6 geworden. Na lang wachten uit eindelijk begin juni 2012 het verlossende telefoontje van The Adventure gehad dat de auto geleverd was en binnen een week afgeleverd zou gaan worden.

Op 7 juni na het werk de auto opgehaald en het was een plaatje. Bij The Adventure waren zij ook heel tevreden met het resultaat en blij dat ze eindelijk ook eens een Evoque in de kleur firenze red mochten afleveren. Wit en zwart waren toch wel de populaire kleuren op dat moment.

Na 4 jaar gereden te hebben in mij Alfa Romeo 159 was het wel even wennen aan de nieuw wat hogere zit maar daardoor voel je je ook weer de koning van de weg.

De pech gehad dat na vier weken een jonge dame met een BMW X3 bij het inparkeren achter op mijn, voor het kantoor geparkeerde, nieuwe auto reed. Dus na 4 weken al een fikse schade van dik 2.000,00 euro aan de achterzijde van de auto omdat ze de gehele achterkant vanaf het midden tot aan de linkerzijkant had geraakt. Dus ondanks dat het door haar verzekering betaald werd, wel een domper op de feestvreugde over mijn gloednieuwe auto.

Naderhand de standaard zilvergrijze velgen zwart laten spuiten omdat dat wel perfect past bij alle zwarte details die op de auto zitten.

Tot op heden en zeker in het begin heel veel positieve reacties gehad van mede weggebruikers, mensen bij het tankstation en bij de supermarkt.

Ik rijd nu ruim een jaar in de auto en tot op heden bevalt hij prima. Eind juni voor de eerste voor een beurt naar de garage. Op de schade na en een klein rammeltje in de achterklep, na de reparatie, heeft de auto de garage niet gezien.

Ondanks dat ik super tevreden ben over de auto zijn er wel een aantal minpuntjes. Vooral het ingebouwde navigatiesysteem wekt iritatie op omdat het gewoon heel erg traag is bij de invoer van je bestemming. Daarnaast komen de file meldingen op je ingevoerde route ook heel laat door in de vorm van een alternatieve route die geboden wordt. Een ander belangrijk nadeel is de forse aanschafdprijs, zeker als je ziet welke opties je nog moet toevoegen om er een complete auto van te maken, maar je krijgt er dan ook veel rijplezier voor terug. Het diesel gebruik is eveneens niet al te zuinig, maar ligt ook deels aan mijn sportieve rijstijl. Met mijn Alfa Romeo 159 reed ik zuiniger, ondanks zijn grotere motorinhoud en dezelfde sportieve rijstijl, dan nu met de Evoque. De inhoud van de kofferbak is relatief beperkt waardoor het op zijn tijd wel passen en meten is met baggage.

Positief staan hier tegenover de binneruimte. Met met mijn bijna 2m lengte pas ik er prima in. Achter mij kan dan wel geen volwassenen meer pretig zitten, want achterin is de zitruimte dan toch wel enigzins beperkt. Voor personen met een relatief normale lengte biedt de Evoque achterin wel voldoende zitruimte.

De afwerking is subliem en voelt echt degelijk aan. Het panoramadak is ook en aanrader en maakt dat het binneninterieur heel licht is en hel ruim overkomt. Nadeel van het panoramadak is dat bij warm weer het interieur redelijk snel opwarmt. Bij parkeren van de auto is het dan ook raadzaam de zonwering te sluiten of op een schaduwrijke plek te parkeren, want anders stap je een naderhand een oven in heb ik ervaren.

Na een paar maanden de auto laten chiptunen waarmee het vermogen is toegenomen van ca. 190 pk tot ca. 215 pk en het koppel van ca. 420 n/m tot 475 n/m. Hij trekt nu het asfalt uit de weg en ben er heel erg blij mee dat ik dit heb gedaan. Echt zuiniger is de auto er niet van gaan rijden, maar dat ligt deels ook aan mijn sportieve rijstijl. Het rijplezier is echter door het chiptunen enorm toegenomen.

Op de snelweg rijd ik toch vaak 10 km boven de toegestane snelheid dus ca. 130 - 140 km/u. De auto heeft daardoor dan ook al met grote regelmaat op de foto gestaan van onze vrienden in Leeuwarden het CJIB, maar dat mag de pret niet drukken.

Op naar de 50.000 km en ik hoop met het zelfde rijplezier als de eerste 25.000 km.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens