Nederlandse autoverkopen 2020: één merk in de plus

Tussenbalans: grote verliezen

Porsche Taycan

De verkoopcijfers van de maand mei zijn bekend en nu lijkt voorlopig even de zwaarste periode voor de autoverkopen achter de rug dit jaar. Tijd om eens de balans op te maken: welke merken hebben de hardste klappen gekregen?

Het is 1 juni en dat betekent dat een aantal coronamaatregelen wordt versoepeld. De terrassen lopen weer langzaam aan vol, we mogen weer met meer mensen bij elkaar komen buiten (op 1,5 meter afstand), het openbaar vervoer gaat weer op normale capaciteit rijden enzovoort. Al met al is het dieptepunt van de 'lockdown' voorlopig achter de rug en dus is het voorzichtig hopen dat ook de autoverkopen weer wat gaan aantrekken. Daar zullen sommige merken nog meer op hopen dan andere, want ook al heeft vrijwel elk merk klappen gekregen, er zijn grote verschillen. Dat blijkt wel als we de verkoopcijfers van de eerste vijf maanden van 2020 afzetten tegen die van vorig jaar.

De percentages liegen er niet om. In het ergste geval, bij Smart, gaat het om een verkoopdaling van maar liefst 78 procent. Ook het van oudsher zo succesvolle Opel heeft het zwaar tot op heden, met een verkoopdaling van afgerond 46 procent. Uiteraard is niet alle daling te wijten aan de coronacrisis, want 2020 leek sowieso al een moeizamer jaar voor de auto-industrie te worden. Extra opvallend is het wat dat betreft dat er ook merken zijn die het helemaal niet zo verkeerd doen. Kijk naar Land Rover (- 9 procent) en Mini (- 8,3 procent). Relatief kleine dalingen als je bedenkt dat gedurende de lockdown de Nederlandse verkopen meer dan halveerden. Kia verdient zeker een grote pluim: het merk was niet alleen koploper in Nederland in mei en de nummer 2 in april, maar ziet tot op heden slechts een 2,2 procent verkoopdaling ten opzichte van vorig jaar. De populariteit van de e-Niro speelt een grote rol.

Er is maar één echt grote 'winnaar': Porsche. Dat zag ondanks de enorme klappen van de afgelopen maanden namelijk de verkopen enorm aantrekken in 2020. In de eerste vijf maanden van dit jaar ging het met maar liefst 57 procent vooruit. Ongetwijfeld is een deel van dat succes te danken aan de Taycan, waarvan er tot op heden al 89 een Nederlandse eigenaar vonden. Het grootste succes komt echter voor rekening van de Cayenne, en dan vooral de Cayenne Coupé. Er werden nu al meer Cayennes verkocht dan in heel 2019.

2020 vs. 2019:

Porsche+57 %
Kia-2,2 %
Mini-8,3 %
Land Rover-9 %
Toyota-12 %
Mercedes-Benz-19 %
Skoda-23 %
Audi-24 %
Renault-24 %
BMW-25 %
Seat-26 %
Lexus-27 %
Subaru-27 %
Volkswagen-27 %
Fiat-30 %
Peugeot-31 %
Citroën-33 %
Ford-33 %
Mitsubishi-33 %
Hyundai-34 %
Nissan-35 %
Honda-36 %
Suzuki-37 %
Dacia-38 %
DS-38 %
Mazda-38 %
Volvo-38 %
Tesla-43 %
Opel-46 %
Jaguar-51 %
Alfa Romeo-70 %
Jeep-76 %
Smart-78 %

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.