'Nederland volgt niet met dieselverbod steden'
'Milieuzones hier niet zo streng als Duitse'
De uitspraak heeft gevolgen voor de juridische procedure van zo'n twintig andere steden, denkt de ANWB. Het dieselverbod zorgt dus vooral voor gevolgen voor Nederlanders die naar die Duitse steden rijden.
De kans dat in Nederland net zulke strenge maatregelen worden genomen, schat de ANWB evenwel laag in. In Duitsland rijden verhoudingsgewijs veel meer diesels rond en bovendien worden in Nederland de Europese regels voor de uitstoot van stikstofdioxide niet overschreden.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) denkt dat de maatregelen vrij weinig effect zullen hebben op Nederlandse transporteurs. Zij komen namelijk doorgaans niet in Duitse binnensteden en gaan vaker naar industrieterreinen of buitengebieden. Ook lijkt het erop dat diesels die aan de Euro 6-norm voldoen niet worden verboden. Een groot deel van het wagenpark van Nederlandse transporteurs bestaat uit Euro 6-vrachtwagens, aldus een woordvoerder van TLN.
Milieudefensie noemt het Duitse dieselverbod goed nieuws. "Diesels zijn heel vervuilend, dus dit is een goede manier om de lucht gezonder te maken. Het zou mooi zijn als Nederlandse steden er zelf voor kiezen om de meest vervuilende voertuigen te weren. Daarnaast is meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer hard nodig om steden leefbaar en gezond te maken, en zo houden we de bereikbaarheid op peil", laat Milieudefensie weten.