Nederland roept EU op tot 'einddatum' brandstofmotor
Harde deadline
Nederland pleit namens een groep van negen EU-lidstaten voor een deadline voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren voor auto's. Ook wil men dat er steviger ingezet wordt op CO2-reductie en het opzetten van infrastructuur voor uitstootvrije auto's.
De harde deadlines voor het stoppen met brandstofauto's vliegen ons de laatste tijd om de oren. Grote afwezige is de Europese Unie. Weliswaar worden de CO2-emissie-eisen alsmaar strikter, maar er is nog geen harde datum waarop er geen nieuwe brandstofauto's mogen worden verkocht. Het VK heeft die datum bijvoorbeeld al wel. Dat moet veranderen, zeggen Nederland en Denemarken namens negen EU-lidstaten tegen de Europese Commissie. België, Luxemburg, Oostenrijk, Griekenland, Ierland, Litouwen en Malta steunen deze oproep.
Volgens de landen is het tijd dat de EU duidelijke stippen op de horizon zet, meldt Automotive News. De Deense klimaatminister Dan Jørgensen vindt dat het belangrijk is dat 'autofabrikanten en consumenten een duidelijk signaal krijgen'. De Europese wetgeving moet bovendien ruimte geven aan lidstaten om hun eigen deadlines hiervoor in te stellen. Daarbij wil men dat de EU sterker inzet op het uitbreiden van laad- en waterstofinfrastructuur.
Enkele autofabrikanten wachten het niet af en hebben zelf al harde deadlines staan voor het stoppen met brandstofauto's. Zo stopt Jaguar er in 2025 mee en volgen Ford in Europa en Volvo wereldwijd in 2030. Dat is ook het jaar dat er in het Verenigd Koninkrijk geen nieuwe auto's meer met louter een verbrandingsmotor mogen worden verkocht. Vijf jaar later moeten daar ook de plug-ins het veld ruimen en mogen er echt alleen nog puur elektrische auto's worden verkocht.