Nedcar: jaren van neergang

Autoproductie bij Nedcar | Foto: ANP
Autoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPAutoproductie bij Nedcar | Foto: ANPMitusbishi productie NedCarNedcar fabriek in Born (foto: ANP)Werknemers-protesten bij Nedcar | Foto: ANPDaf 600 produktieVolvo 66Volvo 480
De aankondiging van de sluiting van Nedcar, aan het einde van het jaar, komt niet bepaald als een verrassing. Al jarenlang is de neergang in Born voelbaar.

Mitsubishi sluit met Nedcar de enige fabriek in West-Europa. Waarschijnlijk zal het Japanse concern daar weinig van merken. De fabriek in Limburg maakt minder uit dan vijf procent van de 1,1 miljoen auto's die het merk jaarlijks bouwt. In 2007/2008 verkocht Mitsubishi nog 340.000 auto's per jaar in Europa. Vorig jaar waren dat er nog maar 218.000. De verliezen in Europa stapelen zich in de periode van april tot december op tot 113 miljoen euro.

Autofabrieken in West-Europa hebben het slecht. In deze tijd, waarin elk dubbeltje moet worden omgedraaid, kiezen fabrikanten liever voor productieplekken in Oost-Europa, waar goedkoper wordt gewerkt en de groei van de afzetmarkt bovendien groter is. De fabriek van de Mirage, die volgend jaar de opvolger van de Colt wordt, komt uit Thailand. Daarnaast worden er plannen gemaakt de productie in China en Brazilië op te schroeven.

In 1967 begon de autoproductie in Born. De Daf-fabriek was een compensatie voor de sluiting van de mijnen. Sinds die tijd zijn er meer dan 4,5 miljoen auto's gebouwd. In 1975 wordt de fabriek omgedoopt tot Volvo Car BV omdat Volvo Daf Personenauto's overneemt. Een kwart van de vestiging blijft eigendom van de overheid.

Forfour

In 1991 mengt Mitsubishi zich voor het eerst in het reilen en zeilen van de fabriek. Volvo, Mitsubishi en de overheid bezitten dan elk eenderde van de fabriek en investeren drie miljard gulden. Het jaar daarna wordt de naam omgedoopt tot Nedcar. In 2001 koopt Mitsubishi de andere twee aandeelhouders uit en stopt de Volvo-productie. De S40 en V40 zijn de laatste die er worden gemaakt. DaimlerChrysler wordt een nieuwe partner, waarna in 2004 de productie van de Smart ForFour begint.

Rond die tijd beginnen ook de eerste ontslagen. Negenhonderd tijdelijke contracten worden stopgezet en een jaar later worden enkele honderden mensen ontslagen en gedetacheerd. In 2006 wordt de productie van de Smart wegens gebrek aan succes gestopt. Daarop maken 1.200 mensen gebruik van een vrijwillige afvloeiingsregeling. Vier jaar geleden start Mitsubishi als doekje voor het bloeden met de productie van de Outlander. Vrijwel tegelijkertijd breekt de kredietcrisis uit…

In Born zijn vorig jaar zo'n 45.000 auto's geproduceerd. De maximale capaciteit van de fabriek ligt echter boven de 200.000. Met de1.500 overgebleven personeelsleden kunnen jaarlijks 70.000 auto's worden gebouwd. Dat personeel werkt vaak al twintig jaar of langer bij de fabriek. Hun leeftijd ligt gemiddeld op 50 jaar.

PRIVATE LEASE Mitsubishi

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.