Musk: 'Tesla Model S met 950 kilometer actieradius had al jaar geleden gekund'
Schieten op Lucid
Tesla-topman Elon Musk is niet vies van interessante uitspraken en ideeën en Twitter is veelal het platform waarop dergelijke uitingen de wereld in worden geslingerd. Musk zegt nu op Twitter dat Tesla een jaar geleden al een Model S met een actieradius van zo'n 950 kilometer had kunnen maken, maar dat bewust niet heeft gedaan.
Elon Musk reageert op Twitter op een bericht van een volger die Musk erop wijst dat de versie van de Lucid Air met de grootste actieradius volgens de Amerikaanse EPA-cyclus maar liefst zo'n 840 kilometer ver komt, terwijl de Model S met de grootste elektrische longinhoud het tot zo'n 650 kilometer schopt. Musk antwoordt dat Tesla 'een jaar geleden al een Model S met een range van zo'n 950 kilometer had kunnen maken'. Musk zou besloten hebben dat niet te doen omdat een Model S met een dergelijke actieradius de auto alleen maar slechter zou maken.
Volgens Musk zou dat namelijk betekenen dat de Model S een groter accupakket zou moeten krijgen, wat de auto uiteraard zwaarder en op diverse vlakken minder efficiënt zou maken. De topman noemt een slechtere acceleratie en slechtere dynamiek als voorbeelden. "99,9 procent van de tijd zou je rondrijden met onnodige kilo's accu's", aldus Musk. De huidige Model S met de grootste actieradius zou volgens de topman voor bijna iedereen al meer dan genoeg reikwijdte bieden. De Tesla Model S die het momenteel tot zo'n 650 EPA-kilometers schopt, heeft een 100 kWh accu. Het accupakket van de Lucid Air met de langste elektro-adem heeft een 118 kWh exemplaar in zijn bodem.
Een gevalletje zelfverdediging of een steekhoudend verhaal van Elon Musk? Heeft een elektrische auto überhaupt een actieradius van dit 800 tot 1.000 kilometer nodig? We zijn benieuwd naar jullie meningen!