en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Müller herhaalde dat de juridische situatie in Europa niet vergelijkbaar is. Doordat in de VS strengere normen gelden is het daar duurder om auto's achteraf met een reparatie alsnog binnen de normen te krijgen. ,,Daarnaast is deelname aan een terugroepactie in de VS vrijwillig in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Duitsland."
Bovendien kan Volkswagen het niet betalen om de dure Amerikaanse regeling ook in Europa te hanteren, zei Müller. ,,Volkswagen is een gezond bedrijf, maar je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat zo'n vergoeding ook voor Volkswagen te hoog zou zijn."
Müller zegt dit verhaal ook te hebben verteld aan eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska. Die drong er meermaals op aan om Europese Volkswagenbezitters dezelfde vergoeding te bieden als Amerikaanse. In Europa lopen verschillende massaclaims van autobezitters tegen het bedrijf.
In de VS is Volkswagen vorige week na lang onderhandelen een schikking van zo'n 15 miljard dollar overeengekomen met justitie over de ongeveer 482.000 Amerikaanse sjoemeldiesels. Eigenaren kunnen daar kiezen om hun auto door Volkswagen te laten terugkopen of repareren.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.