AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ministerraad: "Voorzichtig met milieuzones"
De Ministerraad staat niet te trappelen om gemeenten milieuzones te laten invoeren. Daarbij worden de meest vervuilende auto's uit de stad geweerd.
"Gemeenten moeten terughoudend zijn met het invoeren van milieuzones. Eerst moet vast staan of de regel wel noodzakelijk en proportioneel is," vindt de Ministerraad. Dit kabinetsstandpunt is tot stand gekomen op voorstel van Minister Cramer van VROM en Eurlings van Verkeer en Waterstaat.
Uit een onderzoek dat het kabinet heeft laten uitvoeren, blijkt dat een milieuzone alleen grote winst oplevert als de stad op slot gaat voor alle auto's ouder dan vijf jaar. Wanneer alleen auto's van veertien jaar en ouder worden geweerd, zoals in Amsterdam het plan was, is er nauwelijks winst voor het milieu. Het kabinet geeft er de voorkeur aan om toegangseisen te baseren op de werkelijke uitstoot van een auto en niet op de leeftijd er van.
Het kabinet wijst er op dat een milieuzone burgers op kosten kan jagen omdat ze bij de invoering van een mileuzone een nieuwere en schone auto moeten kopen en verzekeren. Tot slot vindt het kabinet dat als er toch milieuzones worden ingevoerd, die in alle steden volgens de zelfde regels moeten zijn omdat het anders voor de automobilist onduidelijk is waar hij mag rijden.
Plaats een reactie
Lees ook
Vergelijkende test

De 'politie-Porsche' en de 'Magnum-Ferrari': Porsche 911 Targa vs. Ferrari 328 GTS
Achtergrond

Kans dat een universele garage iets kan met een EV steeds groter
Autotest

Test: de vernieuwde Subaru Solterra is vooral indrukkend veel sneller
Nieuws

Dit gebeurde met de de Renault Twingo en Citroën XM uit de Budgetbrigade
Autotest
