Michael Cole (Hyundai): open concurrentie, geen subsidie

Zijn al die Chinese merken er straks nog? We zullen zien.

Michael Cole Hyundai interview

Onlangs spraken we met Michael Cole, CEO van Hyundai Motors Europe, over de toekomstplannen van zijn merk, of er ook kleine, betaalbare EV's van Hyundai komen en of de Europese klimaatdoelstellingen wel haalbaar zijn. Ook kwamen de Europese verdenkingen van staatssteun voor Chinese auto's ter sprake. Daarvan vast een voorproefje.

De hoge aanschafprijs is een van de remmende factoren in de transitie. Zijn de eventuele importheffingen op Chinese auto's die Ursula von der Leyen van de Europese Commissie insinueerde wel zo'n goed idee?
"Wij geloven in open concurrentie en zijn altijd tegen protectionisme geweest. Zelf lopen we nu tegen een dergelijk probleem aan in de Verenigde Staten, waar door de Inflation Reduction Act auto’s die wij nu naar de VS verschepen buiten de subsidie vallen. Als er aanwijzingen zijn dat het speelveld niet eerlijk is, dan moet dat worden onderzocht. Wij zouden een Europese fabrikant ook geen voordeeltjes toestaan. Als er zaken zijn die niet eerlijk verlopen, en ik benadruk áls, want ik weet niet wat het onderzoek uit zal wijzen, dan moet er iets gebeuren. We willen gewoon een open markt en dan kan het niet de bedoeling zijn dat merken Europa binnenkomen dankzij voordelen in de vorm van bijvoorbeeld overheidssteun."

Los van de vermeende staatssteun: hoe kijkt u naar die nieuwe merken?
"Hyundai heeft hetzelfde doorgemaakt. We kwamen binnen en werden dwarsgezeten, waarna we het erg goed gingen doen. Concurrentie is er en zal er altijd zijn, zeker in de autobranche. Lang geleden werkte ik voor Ford in Engeland. Dat merk had daar toen zo’n 35 procent marktaandeel en als je de vijf grootste merken bij elkaar optelde, had je 80 procent van de markt. Als je nu, op ongeveer elke markt in de branche, 80 procent bijeen wilt brengen, zit je gauw op een merk of twintig. Competitie hoort bij het leven en houdt je scherp. We zijn nooit bang voor concurrentie. Bovendien hebben wij ons gesetteld als een volume- en kwaliteitsmerk in Europa, met een bijpassend serviceniveau en dealernetwerk. Dat geeft ons vertrouwen onze positie te verdedigen."

China is het nieuwe Korea?
"Wij waren de laatste economie om grootschalig Europa te betreden. Nu doen de Chinzen het. Het zijn zo veel verschillende merken. Zullen die er over een paar jaar allemaal nog zijn? We zullen het zien."

Het volledige interview met Michael Cole lees je binnenkort in AutoWeek. 

PRIVATE LEASE Hyundai

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.