MG Nederland: ‘Nog voor maanden voorraad zonder importheffing’

9 tot 12 maanden vooruit

Van Mossel MG dealer

Vandaag is het dan eindelijk zover: de Europese Unie voert een stevige importheffing in voor elektrische auto’s uit China. MG wordt vooralsnog het hardst geraakt, maar de Nederlandse importeur maakt zich voorlopig geen zorgen.

De maatregel die vandaag ingaat, geldt officieel voor vier maanden. In die periode worden definitieve tarieven vastgesteld die voor meerdere jaren moeten gelden, maar de Europese Commissie ziet na uitgebreid onderzoek voldoende bewijs dat Chinese EV-bouwers worden gesubsidieerd en dus oneerlijke concurrentie vormen voor Europese merken. In dat onderzoek zijn drie autobouwers specifiek onder de loep genomen. BYD werkte mee en ontvangt kennelijk maar beperkt hulp van de Chinese overheid, met als gevolg een importheffing van ‘slechts’ 17,4 procent. Voor Geely (o.a. Volvo, Polestar, Zeekr) geldt min of meer hetzelfde en een tarief van 19,9 procent, maar SAIC, dat verantwoordelijk is voor MG, wist de onderzoekers onvoldoende gerust te stellen en krijgt een tarief van maar liefst 37,6 procent om de oren. Let wel: dit is bovenop de 10 procent die al van toepassing is op auto’s van buiten Europa.  Andere autobouwers krijgen in principe te maken met een gewogen gemiddelde van 20,8 procent, tenzij een gebrek aan openheid en medewerking hen alsnog 37,6 procent oplevert.

Voor MG is het hoge tarief extra pijnlijk, omdat dit van origine Engelse merk veel meer dan andere Chinese EV-bouwers met gunstige prijzen probeert te scoren. De modellen van Nio, Xpeng en grotere BYD’s zijn in feite helemaal niet goedkoop, maar MG’s zijn dat in hun segment per definitie wel. Toch maakt Eric Berkhof, Algemeen Directeur van MG-importeur Van Mossel, zich voorlopig geen zorgen. “We hebben nog voor zo’n 9 tot 12 maanden aan voorraad staan, dus voor die periode kunnen we elektrische MG’s gewoon voor de huidige prijzen leveren”, vertelt hij AutoWeek. Wat er daarna gebeurt, is voor Van Mossel nog niet te zeggen: “Dit ligt niet in onze handen maar in die van MG zelf. Zij zijn volop in onderhandeling met de Europese Commissie.”

Als het tarief toch standvastig blijft, heeft MG nog een uitwijkmogelijkheid. Berkhof: “In dat geval komt er zeker een verschuiving naar benzineauto’s en hybrides”. Dat kan MG doen, omdat het merk anders dan Nio of Xpeng op grote schaal auto’s met verbrandingsmotoren bouwt. Het hoge importtarief geldt expliciet voor elektrische auto’s, dus MG’s nieuwe budgetknaller MG3 Hybrid wordt er niet door getroffen. Berkhof ziet hier meteen de kern van het probleem van de nieuwe heffingen in: “Als je graag elektrisch rijden wilt bevorderen, dan moet je dit juist niet doen. Bovendien kan het vervelende consequenties hebben voor Europese autofabrikanten. Er gaan immers nog altijd meer auto’s van Europa naar China dan andersom, dus je kunt wel raden wat de Chinese overheid nu aan het overwegen is”

PRIVATE LEASE MG

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.