Met deze vinding van Nederlandse collega's gaat Duitse politie telefoongebruik in auto aanpakken

MONOcam

MONOcam-systeem politie voor telefoongebruik

De Duitse deelstaat Rijnland-Palts heeft een Nederlandse vinding in gebruik genomen om automobilisten te beboeten die tijdens het rijden hun mobiele telefoon gebruiken. De kans is groot dat andere deelstaten volgen.

Het gaat om het in Nederland ontwikkelde MONOcam-systeem. Het apparaat maakt gebruik van een high-definition camera en kunstmatige intelligentie om bestuurders automatisch te herkennen die elektronische apparaten gebruiken tijdens het rijden.

De camera’s worden doorgaans op verhoogde locaties geplaatst, zoals bruggen, waar ze het verkeer continu observeren. Wanneer het systeem een mogelijke overtreding detecteert, worden de beelden opgeslagen en vervolgens handmatig beoordeeld door een politieagent. Indien er geen sprake is van een overtreding, worden de beelden onmiddellijk gewist om de privacy van burgers te beschermen.

Roadpol

De Nederlandse politie maakt sinds 2021 gebruik van de MONOcam en heeft volgens het Openbaar Ministerie inmiddels 50 systemen operationeel. Het verschil met de beter bekende ‘focusflitser’ is dat de mobiele MONOcam in de regel bemand een paar uur op één locatie staat. De focusflitser staat zelfstandig en langer op een locatie en handhaaft geautomatiseerd (vergelijkbaar met een mobiele radar en een flexflitser bij snelheidshandhaving). Soms staan ze maanden op dezelfde plek.

In Duitsland werd de MONOcam eerder getest, maar pas na recente wetswijzigingen is daadwerkelijke invoering mogelijk geworden, zo meldt de Europese politie-organisatie RoadPol.

In Duitsland is het eveneens verboden elektronische apparaten te gebruiken tijdens het rijden. Alleen zijn de boetes daar wel een stuk lager: overtreders riskeren een boete van €100 en één strafpunt op hun rijbewijs. Indien je als automobilist anderen in gevaar brengt, kunnen strengere sancties volgen.

Er is in Duitsland ook kritiek op het systeem, vooral van de ADAC – de grootste automobielclub van Duitsland – die zich zorgen maakt over mogelijke schendingen van privacy. Critici vrezen dat grootschalig cameratoezicht kan leiden tot ongewenste precedenten.

Kritiek

Voorstanders benadrukken echter dat de focusflitser uitsluitend binnen de wettelijke kaders opereert en uitsluitend gericht is op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Vooralsnog is MONOcam alleen in Rijnland-Palts actief, maar bij succes zou het systeem op termijn ook in andere deelstaten kunnen worden ingevoerd.

Het beoordelen of iemand de wet overtreedt, is in Duitsland moeilijker, omdat Mercedes-Benz twee modellen heeft waarmee je onder bepaalde omstandigheden in Duitsland tot een snelheid van 95 kilometer per uur het stuur mag loslaten. Het gaat om de S-klasse en de EQS. Dit betekent dat je ook kunt bellen en appen zonder een boete te krijgen. Het is niet bekend of de camera’s weten welke auto’s inmiddels met dit zogeheten Level 3 autonoom rijden zijn uitgerust.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.