Met deze vergeten 'MPV's' heb je voor €4.500 een praktische occasion

Tussengevallen Roomster en Fusion, echte MPV Grand Modus

Ford Fusion

Je kent het wel: hier een verhuizing, daar een boel babyspullen en soms een stel trouwe viervoeters of de mountainbike om mee het bos in te gaan. Kortom: je hebt mobiele ruimte nodig, maar het budget is net zo beperkt als de parkeergelegenheid bij jou in de buurt. We zoeken daarom voor maximaal €4.500 een compacte MPV met het liefst een niet al te hoge kilometerstand.  

Met als zoekcriteria een compacte MPV met niet al te veel ervaring die niet de hoofdprijs kost, kom je al snel terecht in het hoekje van de wat vergeten modellen. Wellicht stuk voor stuk geen oogverblindende schoonheden (anders stonden ze ook niet in de vergeethoek), maar dat is deze keer van minder belang dan formaat, ruimte, kilometerstand en prijs.

Ford Fusion

Ford Fusion 1.4 16V Cool & Sound - 2010 - 111.305 kilometer - €4.450

Op basis van de toenmalige Fiesta kwam Ford in 2002 met een vierkanter, hoger model en doopte dat Fusion. Drie jaar later volgde een facelift waarbij met name het interieur op de schop ging. In 2012 was het over en uit voor deze compacte MPV die vooral vanwege de hogere zit een oudere clientèle leek aan te spreken. Want als je ’m zag rijden, dan was het meestal in een gedekte (grijs)tint - ook achter het stuur. Maar zie nu deze Ford Fusion: zo blauw als het Ford-logo! Het klokje net rond (bij 101.000 kilometer is de distributieriem vervangen), afkomstig van de vierde eigenaar en wachtend bij een Ford-dealer voor - helaas - €4.450. Waarom ‘helaas’? Zou -ie €50 duurder zijn, dan kon je voor € 695 een afleverpakket bijkopen met daarin onder meer een jaar Bovag-garantie, onderhoudsbeurt en mobiliteitsgarantie. Nu blijft het voor een meerprijs van €250 bij een poetsbeurt, vloeistoffencontrole en verse apk.   

Ford Fusion

De basis mag dan de Fiesta zijn, vanwege zijn hogere gewicht, hoekigheid en hoger zwaartepunt rijdt de Fusion lang niet zo sportief, ook niet vanwege de 80-pk motor van de 85-NKH-4. De besturing is vertrouwenwekkend, de vijfbak schakelt trefzeker. Voor- en achterin heb je voldoende (instap)ruimte, ook de bagageruimte is netjes qua volume. Over de zitpositie achter het stuur valt weinig te klagen, hoogstens krijgen de schouders te weinig steun. Het dashboard is met de facelift er flink op vooruitgegaan. De geportretteerde occasion is het actiemodel Cool & Sound. Die naam zegt het al: airco (handbediend) en audio (inclusief aux-ingang) zijn present, evenals tegenwoordig basale zaken als centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare voorportierruiten. De veiligheidsuitrusting valt met onder meer slechts twee airbags tegen, ook voor een auto uit 2010. Zou het kunnen dat Ford indertijd heeft gedacht dat de berijders van een Fusion toch niet van die snelle, dynamische types dan wel brokkenmakers zijn?  

Ford Fusion

Signalement

Merk Ford 
Type Fusion 1.4 16V Cool & Sound
Bouwjaar september 2010
Kilometerstand 111.305
Vraagprijs €4.450
Waar te koop? Europa Garage, Coevorden

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.388 cc 
Max. vermogen 58 kW/80 pk bij 5.700 tpm 
Max. koppel 124 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht 1.070 kilo
Bagageruimte 337 l/1.175 l
Max. aanhanger geremd 900 kilo
Gem. verbruik 1 : 15,4 (NEDC)
0-100 km/h 13,7 s 
Topsnelheid 163 km/h

Renault Grand Modus

 

Renault Grand Modus TCE 100 Dyamique - 2008 - 76.938 kilometer - €4.450

Met Espace en Scénic had Renault veel succes in het MPV-segment van respectievelijk de midden- en kleine middenklasse. De in 2004 geïntroduceerde Modus moest hetzelfde bewerkstelligen in de compacte klasse, maar dat lukte niet echt. Lag het aan het te speelse, Playmobil-achtige uiterlijk? Hoe dan ook, de facelift in 2008 maakte ‘m wat serieuzer. Tegelijkertijd deed de grotere Grand Modus z’n opwachting. Dit is zo’n Renault Grand Modus. Voor exact dezelfde vraagprijs (afleverpakket inclusief drie maanden garantie kost €595 extra) heb je een occasion in een beige-metallic jasje die weliswaar ruim twee jaar ouder is dan de Fusion, maar waarmee de eerste en enige eigenaar nog geen 77.000 kilometer heeft afgelegd. Vlak vóór inruil/verkoop is onderhoud gepleegd, de distributieriem is vervangen nog vóór de 60.000-kilometergrens gepareerd werd. Korom: de 00-GHG-6 heeft tot nu toe een rustig leven geleid. 

Renault Modus

 

Onder de kap een compacte, soepele turbomotor die zuiniger en ook pittiger is dan de Ford - de voorwielen hebben soms moeite met alle 100 paarden. Het interieur is (daar gaan we weer) speels opgezet, met in de Grand-uitvoering veel ruimte achterin, om over de kofferruimte maar te zwijgen. MPV-features als een verschuifbare achterbank en opbergvakken onder de vloer zijn aanwezig. Stand van stuur (vlak) en pook (diep) zorgen voor het betere busjesgevoel. Ook de zijdelingse steun in snel genomen bochten kan beter. Het onderstel slaagt er goed in om alle oneffenheden te camoufleren. Besturing, pedalen en vijfbak laten zich afstandelijk en licht bedienen. Ondanks z’n hoogte kleeft de Grand Modus behoorlijk aan de weg en is de stabiliteit in orde. Als Dynamique is deze occasion veel luxueuzer uitgerust dan bovenstaande Fusion, zowel op veiligheids- als comfortgebied. Meer airbags, elektrische ramen rondom, privacy glass achter, regensensor, lichtmetalen velgen, cruise- en climatecontrol en automatisch inschakelende verlichting zijn allemaal aan boord, evenals een trekhaak.

Renault Modus

 

Signalement

Merk Renault
Type Grand Modus TCE 100 Dynamique
Bouwjaar juni 2008
Kilometerstand 76.938
Vraagprijs €4.450
Waar te koop? Autobedrijf Jentje Zantema, Joure

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.149 cc, turbo 
Max. vermogen 74 kW/100 pk bij 5.500 tpm 
Max. koppel 145 Nm bij 3.000 tpm
Leeggewicht 1.135 kilo
Bagageruimte 305 l/1.454 l
Max. aanhanger geremd 900 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,9 (NEDC)
0-100 km/h 11,4 s 
Topsnelheid 182 km/h

Skoda Roomster

Skoda Roomster 1.2 TSI 63 kW Tour - 2011 - 119.903 kilometer - €4.499

Je hebt van die auto’s waarvan je je afvraagt hoe het ooit mogelijk is geweest dat ze het tot productiemodel hebben geschopt. Neem de Chevrolet Aztec. De SsangYong Rodius, bijgenaamd ‘Dakkapel’. Ook de Roomster van Skoda past wel in dit obscure rijtje, getuige alleen al de weinig flatteuze bijnaam ‘Pausmobiel’. Maar eerlijk is eerlijk: we kijken ditmaal niet naar esthetica, maar naar praktische waarde en dan scoort de compacte Tsjech enorm. Zie alleen al de beschikbare bagageruimte bij alles neergeklapt: liefst 1.810 liter! Dat biedt ook deze Skoda Roomster.

Skoda Roomster

Het is de jongste van dit trio, maar behept met de hoogste kilometerstand. Altijd bij de merkdealer in onderhoud geweest, twee ex-eigenaren - da’s te overzien. Over garantie - ook tegen meerprijs - dan weer geen woord en dat is spijtig, want de 99-RZR-3 is voorzien van de eerste generatie TSI-motor waarvan de reputatie zozo is. Stap je daar overheen (en over zijn uiterlijk), dan staat er een aardig volwassen auto voor je deur. Een strak vormgegeven en gemakkelijk te bedienen dashboard, prima zitpositie en uiteraard voldoende zicht rondom. De besturing is licht, maar ook wat steriel. Dat geldt tevens de vijfbak: licht, direct en precies, maar ook een beetje kunstmatig. Ook het pedaalwerk reageert prettig direct. Het MPV-gehalte uit zich met name achterin: de achterbank bestaat uit drie zetels die afzonderlijk zijn in te klappen en te verwijderen. Daarnaast zijn ze om te bouwen tot twee ‘captain’s chairs’, waarbij de middelste stoel vervalt en de twee buitenste iets meer naar binnen worden gezet voor meer breedteruimte. Tevens zijn de achterstoelen verschuifbaar. 

Skoda Roomster

Rijden doet de Roomster prima. Hij spoort als een trein en ligt als een huis. Stevig, maar toch niet oncomfortabel. Gaat het er harder aan toe, dan verlies je houvast op de wat vlakke zittingen. Als Tour staat deze zwarte Roomster qua veiligheids- en luxevoorzieningen tussen de meer basic Fusion en de royalere Grand Modus in.

Signalement

Merk Skoda
Type Roomster 1.2 TSI 63 kW Tour
Bouwjaar augustus 2011 
Kilometerstand 119.903
Vraagprijs €4.499
Waar te koop? Little Budget Cars, Tilburg

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.197 cc, turbo 
Max. vermogen 63 kW/86 pk bij 4.800 tpm 
Max. koppel 160 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.121 kilo
Bagageruimte 480 l/1.810 l
Max. aanhanger geremd 900 kilo
Gem. verbruik 1 : 17,5 (NEDC)
0-100 km/h 12,6 s 
Topsnelheid 172 km/h

Welke occasion biedt jou de meest bruikbare ruimte voor zijn relatief kleine vraagprijs?

Na de dure alleskunners van vorige week staan we weer met beide benen op de grond: veel variabele ruimte voor relatief weinig geld. Wordt het de Roomster die onder z’n opmerkelijke jas heel wat volwassenheid te bieden heeft? De qua uitstraling en motor levenslustige en luxe Grand Modus? Of de meer down-to-earth Ford Fusion? In dit rijtje mag uiteraard niet ontbreken de al eerder in deze rubriek geportretteerde Dacia Logan MCV. Wat zou jouw keuze zijn? 

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.