Mercedes verzuinigt A-klasse
Ten opzichte van de gewone A 180 BlueEfficiency heeft de nieuwe A 180 BlueEfficiency Edition onder meer een gedeeltelijke gesloten grille, aerodynamische bekleding van de wieldraagarmen en een verlaagd onderstel. Daardoor daalt de Cw-waarde van 0,27 naar 0,26, wat minder luchtweerstand betekent. Ook werden de hoogste versnellingen langer gemaakt en het generatormanagement is verder verbeterd. Het resultaat van al deze kleine wijzigingen is dat het gemiddelde verbruik daalt van 5,5 liter per 100 kilometer naar 5,2 liter. De bijbehorende CO2-uitstoot is voortaan 120 gram per kilometer in plaats van 128. Daardoor is de A met deze motor nu weer goed voor 20 procent fiscale bijtelling.
Ook de A 180 CDI werd op deze wijze vergroend en zodoende daalt het verbruik van 3,8 naar 3,6 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot gaat van 98 gram naar 92 gram. Helaas net te veel dus voor 14% bijtelling. Of de Nederlandse importeur, bijvoorbeeld via kleinere wielen, nog gaat proberen om die laatste grammen eraf te krijgen is op dit moment nog niet duidelijk. Ook de prijzen zijn nog niet bekend, maar we weten al wel dat de levering in maart begint.