Mercedes SLS AMG E-Cell zoemt in burgerkostuum

SLS E-Cell
SLS E-CellSLS E-CellSLS E-CellSLS E-CellSLS E-CellSLS E-Cell
Elektrische of hybride aandrijving heeft zijn weg naar de wereld van beresterke supersportwagens inmiddels gevonden. In stilte zoemde de Mercedes SLS AMG E-Cell over de Nürburgring. Ditmaal niet verkleed maar gewoon in zijn dagelijkse kloffie.

Het moet voor onze spionagefotograaf een vreemde gewaarwording zijn geweest: een voorbij knallende SLS AMG zonder het brute geraas van de 6.2 V8 te horen. Wanneer binnen enkele seconden de achterkant van de atleet in beeld kwam moet het muntje zijn gevallen. Deze SLS toont een bilpartij zonder uitlaten, vaarwel uitlaatgassen!

Vier bij de wielen geplaatste elektromotoren geven de Mercedes een vermogen van 533 pk bij 800 Nm. Deze vernietigende kracht moet de SLS in 4 seconden naar de 100 km/h stuwen.

AMG plaatst lithium-ion accu's in de neus, de cardantunnel en achter de stoelen. Dit moet voor een laag zwaartepunt zorgen zodat de elektrische SLS zonder al te veel moeite in de bocht te zetten blijft.

Mercedes is met de elektrische SLS niet de enige fabrikant die z'n supersporters onder stroom zet. Porsche is inmiddels ver gevorderd met de ontwikkeling van de 918 Spyder en aartsrivaal Audi heeft natuurlijk de E-Tron in de pijplijn zitten. De voorwielophanging wordt aangepast, deze krijgt een multilink-ophanging in plaats van 'double wishbones'. AMG monteert keramische remschrijven om de zwaardere SLS fatsoenlijk tot bedaren te brengen.

Wanneer de E-Cell precies komt is nog niet bekend, maar verwacht hem niet eerder dan 2015 op de markt.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.