Mercedes S 65 AMG Coupe is superchique topsporter

Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG CoupéMercedes-Benz S 65 AMG Coupé
Wie dacht dat het gamma van de S-klasse met de machtige S 63 AMG Coupé wel naar boven afgerond zou zijn, had beter moeten weten. Voor de echte connaisseurs is er nu de S 65 AMG Coupé: nog sterker, nog exclusiever, nog duurder.

De S 65 AMG Coupé heeft de bekende 6,0-liter V12 met twee turbo's onder de kap. Het blok heeft een afdekplaat die gemaakt is uit een mix van aluminium en koolstofvezel. Het vermogen is 630 pk, het maximumkoppel is begrensd op 1.000 Nm.

De sprint van 0 naar 100 km/h kost 4,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Het gemiddeld vebruik is 11,9 l/100 km en dat betekent een CO2-uitstoot van 279 g/km. Dit zijn natuurlijk geen A-segment-waarden, maar het gemiddeld verbruik is met maar liefst 2,4 l/100 km gedaald.

Schakelen gaat met een AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie. De bak heeft verschillende rijprogramma's: Controlled Efficiency (C), Sport (S) en Manual (M). De S 65 AMG Coupé heeft standaard een lithium-ion-accu, wat een gewichtsbesparing van 20 kg oplevert ten opzichte van een reguliere accu.

Trukendoos

Uiteraard heeft Mercedes-Benz al z'n ondersteltrucs voor deze auto van stal gehaald. De S 65 AMG Coupé profiteert van Magic Body Control, Active Body Control, Road Surface Scan en een Curve Tilting functie. Die functie zorgt ervoor dat de enorme coupé als een motorfiets in de bocht 'hangt', wat voor meer comfort en hogere bochtsnelheden moet zorgen.

De S 65 AMG Coupé staat standaard op 20-inch lichtmetaal met zestien spaken. Optioneel biedt AMG drie andere wieldesigns met dezelfde diameter aan. Achter de wielen bevinden zich standaard keramische remschijven.

Het nieuwe topmodel onderscheidt zich van andere versies door diverse in chroom uitgevoerde designaccenten. De grote Mercedes-ster in de grille, de 'twin blade'-lamellen, alle luchtinlaatgrilles, de sierlijsten en de windgeleiders in de frontsplitter zijn ook in verchroomd. De driedimensionale frontsplitter zorgt voor extra druk op de vooras.

Het interieur is afgewerkt met AMG Exclusive nappaleer. Ook het dashboard en de dakhemel zijn met leer bekleed. In het binnenste tonen veel AMG-logo's aan dat je in iets bijzonders zit.

Al dit fraais heeft natuurlijk z'n prijs: je moet € 313.500 neerleggen voor een S 65 AMG Coupé. Dat is iets minder dan voorganger CL 65 AMG (€ 316.285), maar nog altijd flink meer dan de S 63 AMG Coupé, die voor 'slechts' € 210.400 de jouwe is.

De marktintroductie van de S 65 AMG Coupé bij de Mercedes-dealers vindt in september plaats.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.