Mercedes-AMG test verder met elektrische GT

GT 4-Door, maar dan elektrisch

Mercedes-AMG EQ spyshots
Mercedes-AMG EQ spyshotsMercedes-AMG EQ spyshotsMercedes-AMG EQ spyshotsMercedes-AMG EQ spyshotsMercedes-AMG EQ spyshotsMercedes-AMG EQ spyshots

Mercedes-AMG maakt zich op voor de komst van zijn eerste 'eigen' EV; een elektrisch model dat er enkel als Mercedes-AMG is. Het gaat om een elektrisch alternatief voor de GT 4-Door Coupé, de productieversie van de spectaculaire Vision AMG. Hier zien we hem weer eens.

Er zijn natuurlijk al elektrische AMG's, zoals de door AMG behandelde EQE en EQS, maar het ontbreekt nog aan een van de grond af door AMG ontwikkelde EV. De eerste puur als Mercedes-AMG leverbare elektrische auto zit in het vat, want dat is de productieversie van de in mei 2022 onthulde Vision AMG. Dat spectaculaire studiemodel verliest richting de productiefase wat van zijn extreme proporties, maar in principe blijft er een gelikte GT over.

Dat zien we op deze nieuwe spionagefoto's opnieuw erg goed. Hoewel hier en daar wat opzetstukken onder het camouflagepak de illusie moeten opwekken dat er scherpe randen aan zitten, rekenen we op een relatief aalgladde koets. De daklijn loopt heel geleidelijk af naar achteren, hij eindigt in een spoiler die indien nodig uit de koets omhoog komt. Verder is de achterkant nog goed aan het zicht onttrokken door een vermomming die ons - we begeven ons dan wel op glad ijs - lichtelijk doet denken aan de Ferrari 456. Zijn er nog meer overeenkomsten met andere auto's? Nou en of! De achterportieren, en überhaupt de hele raamlijn, doen denken aan die van de Kia Stinger.

Goed, genoeg over het uiterlijk. De vooralsnog naamloze elektrische GT 4-Door-achtige met vijf deuren staat op het nieuwe AMG.EA-platform. Een sportieve broer van de nieuwe MB.EA-basis die Mercedes-Benz klaarstoomt voor bijvoorbeeld de elektrische C-klasse-tegenhanger. We tasten nog in het duister wat de elektrische AMG ermee kan, maar reken op een vermogen van ruim boven de 600 pk, vierwielaandrijving en een rijbereik van minstens 600 km. Mercedes-AMG hoopt ongetwijfeld het leven van de Porsche Taycan er zuur mee te maken, dus kijk er niet gek van op als zelfs de 1.000 pk-grens wordt geslecht. Dat heeft de Taycan onlangs immers ook al gedaan. Volgend jaar verwachten we de onthulling.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.