Mercedes-AMG SL 43: vier cilinders minder en achterwielaandrijving

Nieuwe instapper!

Mercedes-AMG SL 43
Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 43

De splinternieuwe Mercedes-AMG SL is er al in twee smaken. De kakelverse cabriolet krijgt er nu een instapversie bij: de 43 AMG. Verwacht echter niet dat de Mercedes-AMG SL 43 een trage jongen is.

De nieuwe SL is door de firma AMG in Affalterbach ontwikkeld en dat betekent dat de SL altijd een AMG-model is. De Mercedes-AMG SL debuteerde als 476 pk sterke SL 55 4Matic+ en als 585 pk sterke SL 63 4Matic+. Die altijd vierwielaangedreven versies putten hun vermogens uit de bekende biturbo 4.0 V8. De splinternieuwe Mercedes-AMG SL 43 gooit het over een heel andere boeg. Die moet het namelijk met achterwielaandrijving én met maar liefst vier cilinders minder doen.

Je leest het goed, de nieuwe instapper van de SL-familie heeft een viercilinder onder de kap. Dat is echter niet zomaar een vierpittertje. Het betreft een 381 pk en 480 Nm sterke machine die dankzij mild-hybride EQ Boost-techniek tijdelijk nog eens 14 pk extra op de weg brengt. De SL 43 AMG sprint in 4,9 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid is begrensd op 275 km/h. Schakelen gaat met de AMG Speedshift-transmissie met 9 versnellingen. Leuk weetje: de SL 43 is de eerste productieauto met een elektrisch aangestuurde turbo in het uitlaattraject. Reken dus op een bijzonder snel reagerende turbolader. Het is niet voor het eerst dat de SL een viercilinder krijgt. Tussen 1955 en 1963 verkocht Mercedes-Benz namelijk de 190 SL met een 1,9 liter grote vierpitter.

Mercedes-AMG SL 43

Mercedes-Benz SL 43

Vanbuiten herken je de mildste variant van de SL-familie aan zijn vier ronde in plaats van hoekige uiitlaatpijpen. Ook is het bumperwerk net even anders. Standaard staat de SL 43 op 19-inch lichtmetaal, al kun je ook de 20- en 21-inch wielen van de krachtigere versies onder de auto krijgen.

Nederlandse prijzen zijn er nog niet. Reken maar dat die fors onder die van de SL 55 AMG en 63 AMG komen te liggen. De gemiddelde CO2-uitstoot - die van invloed is op de bpm - van die krachtigere uitvoeringen is immers vastgesteld op 280-294 g/km, die van de SL 43 op 201-214 g/km.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.