Reeds in 1954 toonde
Mercedes-Benz op de International Motor Sports Show in New York naast de beroemde 300SL met vleugeldeuren een open prototype: de 190SL. Een jaar later, in 1955, gaat die 190SL definitief in productie. De roadster is – in tegenstelling tot zijn grote broer – geen pure sportwagen. Eerder een comfortabele en praktische toerwagen.
Uiteraard straalt het succes van de 300SL door de treffende uiterlijke gelijkenis wel af op de 190SL, een geslaagde marketingtruc dus. De 190 moet het echter doen zonder het kostbare en ingewikkelde buizenchassis van de 300, wel heeft hij diens fraaie pendelas-constructie overgenomen, waardoor de wegligging uitstekend is.
Onder de lange motorkap huist een nieuw ontwikkelde 1,9-liter viercilinder met 105 pk. Daarmee haalt de 190SL een topsnelheid van ruim 170 km/h en accelereert hij in 14 seconden van 0 naar 100 km/h. De 190SL is uitgevoerd met een stoffen kap; daarnaast is ook een hardtop leverbaar. De vraag overtreft de stoutste verwachtingen van Mercedes, en de 190SL blijft tot 1963 in productie, met een totaal aantal van 25.881 gebouwde exemplaren.