Meer bekend over de Volvo XC90

Meer bekend over de Volvo XC90
Op de autotentoonstelling van Detroit heeft Volvo meer los gelaten over de nieuwe XC90. Dat de auto een heuse zevenzitter is, was voor velen een verrassing.

Op de autotentoonstelling van Detroit heeft Volvo meer los gelaten over de nieuwe XC90. Dat de auto een heuse zevenzitter is, was voor velen een verrassing.

Tekst Henny Hemmes

Omdat Amerika voor Volvo de belangrijkste markt is, hebben de Zweden vooral goed geluisterd naar vrouwen in Amerika. Daar is immers 80 % van de SUV-bestuurders van het vrouwelijke geslacht. In januari 1999 werd daarom een groep van 24 dames gevormd, die gedurende anderhalf jaar commentaar hebben gegeven op de ontwikkeling van de XC90. Zij varieerden in leeftijd van 35-60jaar en hadden beroepen van raketgeleerde tot advocate en huisvrouw.
Volvo luisterde en maakte de XC90 vooral niet te hoog en aan de onderkant niet te breed. De bovenkant van de stoelzitting komt op heuphoogte van iemand van een normale lengte en aan de onderkant wordt de XC90 een beetje smaller. Dat is allemaal om de instap met van dames in korte rok elegant te laten verlopen.
Met een lengte van 4,80 meter is de XC90 maar 87 millimeter langer dan een Volvo V70. De auto is standaard uitgerust met Roll Stability Control (RSC), een systeem dat de kans om over te kop te slaan bij een ongeval moet verminderen. Als de sensoren een onstabiele situatie waarnemen, treedt het antislipsysteem Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) in werking. Dit zorgt ervoor dat het motorvermogen wordt terug geregeld en dat zonodig één of meer wielen worden afgeremd totdat de stabiliteit is hervonden.
Ook aan de passieve veiligheid is gedacht. Zo heeft Volvo het dak van de XC90 voorzien van Boron-staal, dat vier tot vijf keer steviger is dan normaal staal. Verder zijn alle zeven zitplaatsen uitgerust met gordelspanners en worden alle zeven inzittenden beschermd door het Inflatable Curtain, het airbaggordijn.
Om de achterste zitrij te beschermen tegen aanrijdingen van achter, is de hele configuratie van de cockpit zo ver mogelijk naar voren geplaatst. Bovendien is de tweede zitrij verschuifbaar, zodat de beenruimte op beide zitrijen aan de lengte van de passagiers kan worden aangepast.
Als optie wordt het Night Vision systeem leverbaar, dat voor het eerst in de Cadillac STS werd gemonteerd. Deze infraroodtechnologie zorgt dat de bestuurder in het donker vijf keer beter zicht heeft dan met conventionele koplampen.
De XC90 is niet in eerste instantie ontwikkeld als terreinwagen. Maar met de combinatie van elektronisch gestuurde vierwielaandrijving en een bodemvrijheid van 218 millimeter kan hij wel off-road gaan.
De grote spoorbreedte (1,63 m vóór, 1,62 m achter) en de lange wielbasis (2,86 m tussen de vóór- en achteras) moet zorgen voor een stabiel weggedrag.
Elektonisch geregelde vierwielaandrijving verdeelt het vermogen automatisch over de vóór- en achterwielen, zodat de auto voortdurend de beste grip heeft.

Twee motoren
De Volvo XC90 is leverbaar met twee verschillende motoren, een benzinemotor en een diesel. De 2,9-liter zescilinder (T6) heeft twee turbo's en levert een vermogen van 272 pk (200 kW). Hij heeft een maximum koppel van 380 Nm bij 1800 tpm. De 2,4-liter vijfcilinder common-rail turbodiesel (D5) levert 163 pk (120 kW) en heeft een maximum koppel van 340 Nm bij 1750 tpm.

De mogelijk van infotainment in het interieur zijn uitgebreid. Een primeur is het Dolby Prologic II systeem in de audioinstallatie. De Volvo XC90 kan worden uitgerust met dertien luidsprekers, waaronder een 8-inch 140-watt subwoofer, die zorgt voor een beter basgeluid. Passagiers op de achterbank hebben hun eigen bedieningspaneel van de audioapparatuur. Hierin kunnen ze een hoofdtelefoon pluggen en zo luisteren naar hun eigen audio-unit.
De Volvo XC90 zal in de Torslanda-fabriek in Gotenburg worden geproduceerd. In Nederland komt de auto in het vierde kwartaal van 2002 op de markt.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.