Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Dit is de McLaren Elva

Ultimate Series uitgebreid met hyper-roadster

21
McLaren Elva Ultimate Series
McLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate SeriesMcLaren Elva Ultimate Series
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
13 november 2019 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

McLaren breidt de nu al legendarische Ultimate Series verder uit met een wel heel extreme roadster. Voor 1,8 miljoen euro is de McLaren Elva de jouwe. Mits je er op tijd bij bent.

De naam Elva komt niet zomaar uit de lucht vallen. Wie zijn klassiekers kent, weet dat Bruce McLaren in de jaren zestig furore maakte met de destijds revolutionaire McLaren-Elva, een afgeleide van de Group 7 racewagens van McLaren. Om een dergelijke welluidende, historische naam uit de mottenballen te halen moet je met serieus geschut komen. Of McLaren dat hier doet? Oordeel zelf.

De nieuwe McLaren Elva is de volgende stap in de Ultimate Series, de hoogste tak van de familie, voor wie een gewone McLaren te gewoon vindt. Eerder zagen we in de folder de P1, de Senna en de Speedtail. De auto op de vierde pagina geldt als de lichtste straatauto ooit van McLaren en is dan ook de vierwiel-verpersoonlijking van de aloude wijsheid less is more. Aardse zaken als een dak, zijruiten en zelfs voorruit zijn weggelaten. Dat zagen we eerder bij onder meer de Stirling Moss, maar wie in die auto ook maar iets om zijn tanden gaf, deed er goed aan een integraalhelm te dragen. Dat mag in de Elva natuurlijk ook (de bagageruimte is zelfs zo vormgegeven dat er precies twee helmen in passen), maar het hoeft niet.

Dankzij een buitengewoon vernuftig ontwerp, Active Air Management System (AAMS) genaamd, wordt de luchtstroom altijd zo geleid dat je als inzittende wel de sensatie, maar niet de ongemakken van het ultieme open rijden ervaart. Niet onder de indruk? Dan kun je als optie toch een voorruit nemen, al moet je je dan wel afvragen of je straks nog veel indruk maakt bij de Elva-club.

Waarom zou je ook? McLaren belooft een koepel van rust, die zich door een ingenieus stelsel van kleppen en kanalen bij elke snelheid weet te handhaven. Uiteraard wordt aerodynamica ook ingezet om de rij-eigenschappen te optimaliseren. Een enorme achtervleugel past steeds zijn hoogte en hoek aan en dient bovendien indien nodig als luchtrem.

Het oog wil ook wat en op dat gebied draait alles om blurred boundaries: een principe waarbij de grenzen tussen in- en exterieur zijn vervaagd. Beide lopen zo veel mogelijk naadloos in elkaar over. De bovenkanten van de portieren vloeien door naar het interieur en de vorm waarmee de koets rond de inzittenden 'vloeit' moet ze, hoe blootgesteld ook aan de elementen, toch een beschut gevoel geven.

De bestuurder heeft bedieningsorganen voor zich, waarvan de meest essentiële met de handen aan het stuur bediend kunnen worden. Secundaire zaken verlopen op het centrale scherm en bedieningsknop. Daar vind je navigatie, een achteruitrijcamera, McLaren Track Telemetry en zelfs klimaatcontrole. Het scherm staat op een koolstofvezel zuil en is naar de bestuurder gedraaid.

McLaren trakteert de kopers op een nieuwe stofje, Ultrafabric genaamd. Het houdt de inzittenden vast op de stoel, ademt en bestaat uit vier synthetische lagen, waardoor het slijtvast en vochtbestendig is. Een audiosysteem is niet standaard (want gewicht), maar is zonder meerprijs bij te bestellen. Dat geldt ook voor ander wielen.

Naar goed McLaren-gebruik (sinds 1981) is ook de Elva volledig opgetrokken uit koolstofvezel. Je zou het bijna vergeten met zoveel superlatieven, maar dat alles moet natuurlijk ook nog een duwtje in de rug krijgen. Daartoe is de Elva voorzien van een vierliter V8 twin turbo die 815 pk en 800 Nm levert. De motor is sterk verwant aan die van de Senna en de Senna GTR met zijn dry sump en lichtgewicht componenten. Hij drijft de achterwielen aan via een zeventraps automaat met launch control. Daarmee zit je binnen 3 seconden op de 100 km/h, en in 6,7 seconden op de 200 en dat is dan weer genoeg om je Senna-rijdende buurman rode konen te bezorgen.

Overtuigd? Dan hoeven we het eigenlijk alleen nog maar over de prijs te hebben. In Nederland komt de Elva er vanaf € 1.774.745, maar dat is dan wel inclusief belasting. En dan moet je nog rennen ook, want net als de andere derivaten van de Ultimate Series is de oplage beperkt tot 399 stuks wereldwijd.

  • Houd me op de hoogte over de McLaren Elva
McLaren

Uitgelicht aanbod

    McLaren 650S Spider 3.8 V8

    McLaren 650S Spider 3.8 V8

    • 2014
    • 49.874 km

    Op aanvraag

    McLaren GT 4.0 V8 Coupe 620 Pk Lifting Panoramadak

    McLaren GT 4.0 V8 Coupe 620 Pk Lifting Panoramadak

    • 2019
    • 17.325 km

    € 206.888

    McLaren 600LT Spider 3.8 V8 | B & W Audio | Palladium Roof |

    McLaren 600LT Spider 3.8 V8 | B & W Audio | Palladium Roof |

    • 2021
    • 6.400 km

    € 314.950

Meer McLaren occasions

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • McLaren specificaties
  • McLaren occasions
  • McLaren video's
Advies en informatie
  • McLaren tests
  • McLaren gebruikersreviews
  • McLaren index
PREMIUM
McLaren 570S Spider

McLaren 570S Spider

Dakloze supercars hebben altijd enorme aantrekkingskracht nodig bij de vermogende autokoper....

Lees meer
McLaren Artura - Rij-impressie

McLaren Artura - Rij-impressie

39

De McLaren Artura is vooral anders. Na ruim een decennium waarin McLaren min of meer dezelfde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    McLaren Elva nu ook met voorruit

    McLaren Elva nu ook met voorruit

    2
    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    McLaren Elva op z'n staart getrapt door Lando Norris

    McLaren Elva op z'n staart getrapt door...

    6
    • 21 oktober 2020
  • Nieuws
    McLaren Elva in Gulf-jas

    McLaren Elva in Gulf-jas

    5
    • 16 oktober 2020
  • Nieuws
    McLaren Elva twee keer specialer dankzij MSO

    McLaren Elva twee keer specialer dankzij...

    1
    • 31 maart 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    McLaren P1 zeven jaar na afzwaaien ook als Spider

    McLaren P1 zeven jaar na afzwaaien ook...

    2
    • 23 juni 2022
  • McLaren Artura - Rij-impressie

    McLaren Artura - Rij-impressie

    39
    • 15 juni 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    McLaren gaat eigen NFT's aanbieden met MSO Lab

    McLaren gaat eigen NFT's aanbieden met...

    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Eindelijk nieuwe topman voor McLaren

    Eindelijk nieuwe topman voor McLaren

    2
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    'Audi verhoogt bod op McLaren'

    'Audi verhoogt bod op McLaren'

    36
    • 4 april 2022
  • Autosport
    McLaren klaar voor Formule 1-seizoen 2022 met MCL36

    McLaren klaar voor Formule 1-seizoen 2022...

    6
    • 11 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden