Mazda zoekt weg uit aanhoudende rode cijfers
Mazda zit in zwaar weer, zo meldt het Amerikaanse Automotive News. Voor het vierde jaar op rij verwacht het Japanse merk verlies te lijden – zo'n 100 miljard yen, ruim 900 miljoen euro – over het fiscale jaar 2011, dat eind deze maand afloopt. De redenen: tegenvallende verkopen, een slecht opgezet productienetwerk en oplopende ontwikkelingskosten. Mazda's CEO Takashi Yamanouchi, de eerste topman sinds Mazda in 2008 – na jaren onder de vleugels van Ford – weer onafhankelijk werd, wil daarom actie ondernemen.
Eén van de mogelijkheden is het verplaatsen van de productie. Een groot aantal Mazda's, zo'n tachtig procent maar liefst, wordt nog gebouwd in Japan en van daar verscheept naar andere delen van de wereld. Hierdoor is men erg afhankelijk van de koers van de euro en de dollar ten opzichte van de Japanse yen, die de laatste vijf jaar een stuk sterker staat dan de Amerikaanse munt. Wel is het zo dat de afgelopen weken de yen juist wat minder waard is geworden, hetgeen in het voordeel van Mazda kan werken.
Daarnaast is de fabriek die Mazda in de Verenigde Staten heeft, waar tot voorkort de Mazda6 gemaakt werd, erg duur in het gebruik. Reden genoeg om binnenkort een nieuwe faciliteit in Mexico te openen, waar voor minder geld auto's gemaakt kunnen worden. Ook wil het merk kijken naar nieuwe productielijnen in China en Rusland. De Mazda 2 wordt sinds korte tijd al gemaakt in Vietnam.
Handelsgeest
Daarnaast wil Mazda meer technische samenwerkingen aangaan met andere merken. Vooral door Skyactiv, Mazda's eigen technologie voor het zuiniger maken van auto's, te verkopen aan andere partijen, om zo meer inkomsten te vergaren. Vooralsnog hebben zich nog geen serieuze belangstellenden gemeld, al heeft Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne aangegeven een samenwerking met Mazda of Suzuki wel te zien zitten. Op dit moment heeft Mazda al een overeenkomst om samen met Toyota hybride aandrijflijnen te ontwikkelen, terwijl Nissan in Japan de Mazda 5 verkoopt als eigen compacte midi-mpv.