Mazda vergeet rotatiemotor niet
De Mazda RX-8 is inmiddels uit productie. Die wordt buiten Europa alleen nog uit voorraad verkocht. In ons werelddeel zat zijn carrière er al lang op want de rotatiemotor voldoet aan de Euro IV-emssie-eisen en dat is niet meer voldoende.
"We zijn zeker nog bezig met de rotatiemotor," vertelt de woordvoerder van Mazda in Nederland. "In 2009 hebben we op de beurs in Tokio al een nieuwe rotatiemotor gepresenteerd. Op het moment is dat alleen niet het speerpunt bij Mazda. We richten ons op het moment volledig op de SkyActiv-techniek. De rotatiemotor ligt dus op de plank." Op het moment produceert Mazda dus geen auto met een wankelmotor.
Over welk model de eerstvolgende Mazda met rotatiemotor wordt, is nog niets bekend. Volgens een hardnekkig gerucht werkt Mazda aan een opvolger van de RX-7 die wordt gebouwd op een verlengd platform van de komende MX-5, die over twee jaar verschijnt. Volgens wel heel optimistische berichten zou zelfs die komende MX-5 van een rotatiemotor worden voorzien.
In elk geval heeft Mazda grote plannen met rotatiemotor en waterstof. "Op het moment rijden 35 experimentele RX-8's rond in Japan en Noorwegen die op waterstof rijden. De rotatiemotor is bij uitstek geschikt voor die brandstof omdat de verbranding in een andere kamer is dan de inspuiting. Daardoor kan er geen backfire ontstaan."