Mazda BT-50 is pick-up met Kodo-design

Nu een échte Japanner

Mazda BT-50

Mazda heeft zijn sterk op leeftijd geraakte BT-50 vervangen door een volledig nieuwe generatie. De nieuwe pick-up oogt niet alleen moderner, hij is ook gebaseerd op een compleet ander model!

Mazda voert in landen als Australië, Thailand en Zuid-Afrika een pick-up die de naam BT-50 draagt. De uitgaande tweede generatie van dat model kwam in 2011 op de markt, een pick-up in de stijl van auto's als de Ford Ranger en de Isuzu D-Max. Die twee modellen noemen we niet trouwens niet zomaar. Waar de BT-50 tot voor kort gebaseerd was op de Ford Ranger, staat hij na zijn generatiewissel op de basis van de eind vorig jaar geïntroduceerde Isuzu D-Max. Dat maakt de BT-50 voor het eerst een volwaardige Japanner!

De nieuwe BT-50 is overgoten met de inmiddels al enkele jaren bekende Kodo-designtaal van Mazda. Het werkpaard oogt er direct een stuk frisser door. Ten opzichte van de vorige op de Ranger gebaseerde BT-50, krimpt de Mazda wel iets. De wielbasis is met 3,13 meter namelijk tien centimeter korter dan die van zijn voorganger en ook in de lengte is de BT-50 een slag kleiner: de Double Cab is 5,28 meter lang. Voorheen was dat 5,36 meter.

Onder de kap ligt een 190 pk en 450 Nm leverende 3,0-liter viercilinder diesel die afkomstig is van Isuzu. Met name het interieur van de BT-50 verraadt dat we hier niet te maken hebben met een geheel in eigen huis ontwikkeld model, al heeft Mazda niet één op één het dashboard van de D-Max overgenomen. De samenwerking met Ford is waarschijnlijk tot een eind gekomen, omdat Ford op bedrijfswagengebied een innige samenwerking is aangegaan met Volkswagen. Liefhebbers van pick-ups moeten we teleurstellen: ook de nieuwe BT-50 komt niet naar Europa.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.