Mazda bouwt twee miljoenste auto met rotatiemotor
Mijlpaal
Sinds kort bouwt Mazda weer een auto met een rotatiemotor aan boord. De Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV is de eerste Mazda sinds 2012 die weer een degelijk stukje techniek onder de kap heeft. Het is die bijzondere MX-30 die Mazda helpt aan een bijzondere mijlpaal. Het heeft nu namelijk twee miljoen auto's met een rotatiemotor geproduceerd.
Het allerlaatste exemplaar van de Mazda RX-8 rolde in juni 2012 van de band. Met het verdwijnen van de Mazda RX-8 viel ook het doek voor de rotatiemotor bij Mazda. Sinds juni dit jaar bouwt Mazda echter weer een auto met een wankelmotor, maar wellicht niet helemaal zoals je zou denken. De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV is namelijk een altijd elektrisch aangedreven auto, waarbij de rotatiemotor vooral als range extender fungeert.
Wat interessante feitjes: in mei 1967 produceerde Mazda zijn eerste auto met rotatiemotor, de Cosmo Sport (110S). Een jaar later kwam daar de Familia Rotary Coupé bij (R100), gevolgd door de Luce Rotary (R130) in 1969. Meer rotatiepret kwam er in 1970 met de lancering van de RX-2, gevolgd door de RX-3 in 1971 en de RX-4 in 1972. Al in 1978 bouwde Mazda zijn miljoenste auto met rotatiemotor. In 1986 rolde de anderhalf miljoenste Mazda met rotatiemotor van de band. Andere modellen die een rotatiemotor kregen, waren onder meer de 929, de RX-7 en de genoemde RX-8.
MX-30 e-SkyActiv R-EV
De MX-30 is feitelijk een plug-in hybride. Zijn accupakket heeft een capaciteit van 17,8 kWh en is veel kleiner dan het exemplaar in de reguliere MX-30. De 17,8 kWh accu is goed voor een elektrisch bereik van 85 kilometer. De rotatiemotor die als range extender fungeert én extra vermogen kan leveren als dat nodig is, heeft een kamerinhoud van 830 cc en levert 74 pk bij 4.700 tpm. Opvallend: de elektromotor van de MX-30-met-rotatiemotor is met 170 pk krachtiger dan het 145 pk exemplaar in de reguliere MX-30.