Mazda bekijkt combinatie wankelmotor en waterstof

Wankelmotor ook geschikt als range extender

Mazda RX-8 Hydrogen RE facelift
In het huidige modellenaanbod van Mazda schitteren hybriden en elektrische auto's door afwezigheid. Dat heeft niets met onkunde te maken. Volgens Mazda-CEO Masamichi Kogai kijkt Mazda naar de toepassing van waterstof in rotatiemotoren.

Bovenstaande blijkt uit berichtgeving van de Amerikaanse krant Los Angeles Times, dat tijdens de Los Angeles International Auto Show heeft gesproken met Masamichi Kogai, CEO van Mazda. Op de vraag wat Mazda op hybride- of elektrogebied van plan is, deed de topman een interessante uitspraak.

Volgens de topman kijkt Mazda vooral naar z'n wankelmotoren als het gaat om het ontwikkelen van relatief schone auto's. "[...] wankelmotoren kunnen zowel waterstof als benzine verbranden. De motoren kunnen als een flexmotor lopen en wisselen tussen zowel waterstof als fossiele brandstof," aldus de topman. Mazda geeft aan rotatiemotoren toe te willen passen als range extender in elektrische auto's.

Mazda verkoopt in het thuisland overigens een 3 met een hybride aandrijflijn. Onder de kap een 2.0-liter Skyactiv-benzinemotor die 99 pk levert. Het blok is gekoppeld aan een 80 pk sterke elektromotor. De techniek voor deze hybride komt voor een groot deel bij Toyota vandaan.

Ook is het niet voor het eerst dan Mazda onderzoek doet naar waterstof en wankelmotoren. In 2003 kregen we van het Japanse merk de RX-8 Hydrogen RE te zien, een testauto die met zowel waterstof als benzine om wist te gaan. In 2009 werden de eerste modellen zelfs in Noorwegen aangeboden.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.