Mazda bekijkt combinatie wankelmotor en waterstof
Wankelmotor ook geschikt als range extender
Bovenstaande blijkt uit berichtgeving van de Amerikaanse krant Los Angeles Times, dat tijdens de Los Angeles International Auto Show heeft gesproken met Masamichi Kogai, CEO van Mazda. Op de vraag wat Mazda op hybride- of elektrogebied van plan is, deed de topman een interessante uitspraak.
Volgens de topman kijkt Mazda vooral naar z'n wankelmotoren als het gaat om het ontwikkelen van relatief schone auto's. "[...] wankelmotoren kunnen zowel waterstof als benzine verbranden. De motoren kunnen als een flexmotor lopen en wisselen tussen zowel waterstof als fossiele brandstof," aldus de topman. Mazda geeft aan rotatiemotoren toe te willen passen als range extender in elektrische auto's.
Mazda verkoopt in het thuisland overigens een 3 met een hybride aandrijflijn. Onder de kap een 2.0-liter Skyactiv-benzinemotor die 99 pk levert. Het blok is gekoppeld aan een 80 pk sterke elektromotor. De techniek voor deze hybride komt voor een groot deel bij Toyota vandaan.
Ook is het niet voor het eerst dan Mazda onderzoek doet naar waterstof en wankelmotoren. In 2003 kregen we van het Japanse merk de RX-8 Hydrogen RE te zien, een testauto die met zowel waterstof als benzine om wist te gaan. In 2009 werden de eerste modellen zelfs in Noorwegen aangeboden.