Mazda 6 met vierwielaandrijving
In Japan is zojuist de vierwielaangedreven versie van de nieuwe Mazda 6 voorgesteld. De aldaar Atenza Sport Wagon 4WD geheten auto, komt aan het eind van dit jaar naar Nederland als SportBreak X-Drive.
De vierwielaangedreven versie is gebaseerd op de SportBreak met 2,3-liter benzinemotor. Het vermogen ligt met 162 pk iets lager dan de voorwielaangedreven versie. Het 4WD systeem is volledig elektronisch geregeld. Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven. Wanneer er plotseling versneld, afgeremd of ingestuurd wordt, zal de motorkracht naar behoefte ook naar de achterwielen getransporteerd worden. Hierdoor belooft Mazda een optimale grip en balans. Ook als de grip van de voorwielen afneemt, bijvoorbeeld bij een gladde ondergrond, wordt er meer motorvermogen naar de achterwielen gestuurd. De elektronisch gestuurde aandrijving communiceert met het DSC-systeem (stabiliteitsregeling) voor een optimale veiligheid. Standaard is overigens een elektronisch geregelde vijftraps transmissie aanwezig. De prijs voor de X-Drive is vastgesteld op € 36.640.
Een andere nieuwtje is de uitbreiding van het programma met de 136 pk sterke CiTD dieselmotor, die we ook al in de vernieuwde MPV aantroffen. Het koppel is met 310 Nm bij 2000 tpm identiek aan de al beschikbare 120 pk versie. Ook de prestaties verschillen nauwelijks, de topsnelheid ligt afhankelijk van de uitvoering 0 tot 2 km/h hoger (198 km/h voor de sedan), voor de acceleratie van 0-100 km/h is 0,4 seconde minder tijd nodig (sedan 10,4s). De 136 pk versie is alleen leverbaar i.c.m. de luxere Executive-uitrusting. Prijzen beginnen bij € 31.670, levering start in september.