Maybach én AMG: Mercedes S-klasse coupé duikt op

Xenatec-vibes

Bussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupé
Bussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupéBussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupéBussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupéBussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupéBussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupé

Een auto met de naam ‘coupé’ is tegenwoordig meestal een lage sedan of een scherp gesneden SUV, niet in de laatste plaats door en bij Mercedes zelf. Toch komen er afgaande op deze afbeeldingen échte coupés aan op basis van de topversies van de S-klasse, al heeft Mercedes daarmee zélf bar weinig te maken.

In 2010 presenteerde het duitse Xenatec een coupéversie van de Maybach 57S, die toen nog compleet losstond van de Mercedes S-klasse. Inmiddels is een Maybach alweer twee generaties lang ‘gewoon’ een extra lange en luxe S-klasse of andere Mercedes, maar toch moesten we meteen aan Xenatec denken bij het zien van deze S-klasse coupés. Ook deze auto’s (meervoud, komen we zo op terug) zijn niet door Mercedes zelf ontwikkeld, maar komen van een bedrijf dat gelinkt lijkt te zijn aan Bussink Automotive, een bedrijf dat eerder met heftig verbouwde Mercedessen kwam.

De patentplaten tonen de huidige topversies van de Mercedes S-klasse, te weten de Mercedes-AMG S63 en de Mercedes-Maybach. In beide gevallen gaat het om echte tweedeurs coupés met ellenlange voorportieren, zoals Mercedes die tot 2021 zelf bouwde op basis van de vorige S-klasse. Het gaat echter wel nadrukkelijk om twee verschillende coupés, en dat gaat verder dan de aankleding van AMG en Maybach. De AMG heeft een vrij conventionele daklijn en een dikke C-stijl. De bovenste rand van de zijruitpartij duikt net als bij de sedan aan het einde plotseling naar beneden, om in een strakke hoek te eindigen. De zijruitpartij van de Maybach-versie is hier meer afgerond. De daklijn van de ‘chique’ variant loopt vloeiender af en het klapstuk van dit ontwerp is zonder twijfel het feit dat de auto een opgesplitste achterruit heeft, vergelijkbaar met achterruit(ten) van een vroege Chevrolet Corvette C2. Helaas hebben beide S-klasse coupés wel gewoon een B-stijl, een belangrijk verschil met de grote coupés die Mercedes in het verleden zelf bedacht.

Bussink Mercedes-Benz AMG Maybach S-klasse coupé

AMG boven, Maybach onder. Duidelijk anders, en dan heb je de achterruit nog niet gezien.

Als Bussink inderdaad met deze auto's komt, kan het zomaar gebeuren dat Mercedes daardoor op ideeën komt. De in december gepresenteerde Mercedes-AMG Purespeed lijkt wat betreft naam en concept als twee druppels water op de oudere Bussink Speedlegend, zoals de eerste reactie onder dit artikel over de AMG terecht stelt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.