Matthias Müller (VW): vol op elektrisch
'In 2025 elke vierde VW EV'

IAA Frankfurt 2017:
Meer info: www.iaa.de
Dossier:Volkswagen Dieselgate:
Volkswagen gaat wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto's met 1.2-, 1.6- en 2.0 TDI-motor (type EA 189) heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. Later werden er bij diverse benzine- en dieselmotoren onregelmatigheden aangetroffen bij de CO2-uitstoot. In dit dossier verzamelen we alle berichtgeving rondom dit onderwerp.
Het productnieuws van de Volkswagenmerken op de IAA is dan misschien niet zo heel groot dit jaar, CEO Matthias Müller, die het roer overnam toen Martin Winterkorn struikelde over dieselgate, maakt dat ruimschoots goed in zijn speech op de Volkswagen Group Night, het traditionele gala aan de vooravond van de eerste persdag. Nogmaals betuigt hij spijt over de misstanden die onder zijn voorganger konden gebeuren en belooft hij meer transparantie in het beleid van Volkswagen: "We hebben de boodschap begrepen en zullen woord houden." Meer concreet: elektrificatie krijgt bij Volkswagen grote prioriteit op de weg naar een schonere toekomst: "In 2025 is elke vierde verkochte auto binnen de VW-groep volledig elektrisch. En in 2030 is elk van de driehonderd modellen die we dan voeren, ook leverbaar als EV. Die auto's hebben een actieradius tot zo'n 600 kilometer en het laden van de accu's zal niet langer duren dan een koffiepauze. Wij zullen leiden, niet volgen." Om al die auto's van accu's te voorzien, zal een productiecapaciteit van viermaal Tesla's gigafactory nodig zijn, voorspelt Müller, iets waar hij een investering van 50 miljard euro voor reserveert, bovenop de 20 miljard die wordt uitgetrokken voor de ontwikkeling van EV's. Op de langere termijn streeft Müller naar de inzet van wat hij noemt 'Feststoffbatterien': vloeistofarme accu's, waarmee reikwijdtes van meer dan duizend kilometer mogelijk zijn.
Al die goede voornemens betekenen overigens niet dat Volkswagen zijn verbrandingsmotoren op korte termijn gaat uitzwaaien, zegt Müller: "Voorlopig hebben we die nog hard nodig, alleen al om het geld mee te verdienen dat we nodig hebben om elektrische voertuigen te ontwikkelen." In 2020 moet de I.D. op de markt komen, een elektrisch alternatief voor de Golf en basis voor een reeks modellen.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer

Kun je in de stalling onderhoud laten doen aan je camper?
Lezersreacties (150) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.