Manhart MHX7 650 Dirt Edition klaar voor ruig terrein
Offroadbanden en 650 pk
De BMW X7 is de grootste SUV die men in Beieren in de prijslijst heeft staan, maar die is niet ideaal voor het gevorderde offroad-werk. Tuner Manhart Performance denkt daar anders over en maakt van het rijdende flatgebouw een ware tank op wielen, compleet met terreinbanden!
Eigenlijk houdt Manhart zich nog behoorlijk in. De MHX7 650 Dirt Edition, zoals de creatie voluit heet, heeft geen uitbundig spoilerwerk of heftig verbouwde bumpers meegekregen. Eigenlijk is de enige cosmetische ingreep aan de carrosserie de wrap. Daar heeft Manhart wel werk van gemaakt, want het lijkt net alsof de carrosseriepanelen van de X7 zijn vervangen door gepantserd staal met popnagels. De MHX7 rolt op door Manhart ontworpen 20-inch 'Black Rhino' wielen met offroadbanden van Maxxis. Door de hoge wang van de banden lijken de wielen zelf haast kleiner te zijn. Om plek te bieden aan deze banden paste Manhart de luchtvering van de X7 aan, waardoor de SUV voortaan 40 mm hoger op zijn poten staat.
Het verhogen van de X7 is uiteraard ook gunstig voor de bodemvrijheid. Wat betreft het vermogen moest er ook het één en ander gebeuren. De standaard X7 M50i kreeg een uitlaatsysteem en downpipes van Manhart en desgewenst verwijdert de tuner de katalysator. Het aangepaste uitlaatsysteem zorgt er samen met een aangepaste ECU en een Powerbox voor dat de X7 er met 120 pk en 180 Nm op vooruitgaat, waardoor het totaal uitkomt op 650 pk en 920 Nm. In hoeverre dat invloed heeft op de prestaties vertelt Manhart niet. Overigens blijven de remmen en het interieur in principe ongemoeid, maar kan Manhart deze zaken op verzoek eveneens aanpakken.
Niet goedkoop
Zie je zo'n meer terreinwaardige X7 met meer vermogen wel zitten? Dan mag je de portemonnee trekken. De aangepaste ECU en de Powerbox kosten bij elkaar al € 4.368,06. De wielen met terreinbanden moeten €5.798,32 opbrengen, maar zonder de verhoging van de luchtvering à € 2.244,95 passen ze niet onder je auto. Het uitlaatsysteem staat voor € 3.450 in de prijslijst en de aangepaste downpipes zonder katalysator kosten daarbovenop nog eens € 1.588. Eén van de duurste upgrades is echter de wrap, daarvoor mag je maar liefst € 5.600,84 aftikken. Overigens zijn alle bovenstaande bedragen exclusief btw. Bij elkaar opgeteld ben je dus € 23.049,33 kwijt voor de ruige X7 voordat de fiscus is langsgeweest. Het spreekt voor zich dat je dan zelf nog even een X7 langs moet brengen in Wuppertal.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X7 XDrive40i High Executive | Bowers&Wilkins | 7 Zits | Trekhaak | Skylounge | Head up | Drive Assistant | 360 cam | M-pakket
- 2019
- 168.513 km

BMW X7 xDrive40i High Executive | M-SPORT | SKY LOUNGE | CRAFTED CLARITY | CAPTAIN CHAIRS | 6-PERSOONS | ALCANTARA DAKHEMEL | INTEGRAL ACTIVE STEERING | 22 INCH | LUCHTVERING | HARMAN KARDON | LUCHTVERING | SOFTCLOSE |
- 2019
- 94.874 km

BMW X7 M50d High Executive | M-PAKKET | PANO | ACC | H&K | LASER | 360 CAM |
- 2019
- 136.983 km