Mahindra Thar Roxx: vijfdeurs 'nep-Wrangler' uit India
Beter goed gejat dan...
Het Indiase Mahindra heeft een nieuwe variant van de Thar uitgebracht. Maak kennis met de Mahindra Thar Roxx, een offroader die zelfs als je niet door je wimpers kijkt als twee druppels water lijkt op de auto waarop hij is geïnspireerd.
Bereid je voor op een zin waar 'Mahindra' wel erg veel in voorkomt. Daar gaan we. Mahindra is het automerk van de Indiase fabrikant Mahindra & Mahindra, op zijn beurt onderdeel van het nog grotere en uit een verzameling van door de Mahindra-broers opgerichte bedrijven bestaande Mahindra Group. Nu dat uit de lucht is, kunnen we kijken naar de auto waar het in dit artikel om gaat: de Mahindra Thar Roxx. Wie het nieuws op AutoWeek op de voet volgt is ongetwijfeld bekend met het bestaan van de Mahindra Thar. Dat is een offroader waarvan het ontwerp altijd sterk geïnspireerd is geweest op dat van de Jeeps CJ- en Wrangler-modellen. De eerste generatie Thar verscheen in 2010 op de Indiase markt en werd als Roxor zelfs even in de Verenigde Staten verkocht. De tweede generatie die in 2020 werd gelanceerd, was in elk opzicht een stuk groter dan zijn voorganger, maar leek niet in mindere mate op een Jeep. De Mahindra Thar was er vooralsnog enkel als driedeurs, maar heeft in de vorm van deze Thar Roxx nu ook een vijfdeurs variant.
De Thar Roxx is met zijn lengte van 4,43 meter ruim 40 centimeter langer dan de driedeurs. Ook de wielbasis is met 2,85 meter een stuk langer dan die van de kortere Thar (2,45 meter). Is het dan puur een uitgerekte Thar? Niet helemaal. Of eerder: helemaal niet, want de Thar Roxx staat op een compleet nieuw platform van Mahindra. Net als de bekende Jeep's CJ en Wrangler en in minder mate elke andere Jeep heeft de Thar Roxx een stel verticale sleuven in zijn neus. In tegenstelling tot Jeep zijn dat er zes en geen zeven. De handgrepen van de achterportieren van de Thar Roxx zijn in de schuin aflopende C-stijlen geplaatst.
Onder de kap ligt naar keuze een benzine- of dieselmotor. De benzinekrachtbronnen zijn geblazen 2.0 viercilinders. Er zijn 152 pk en 162 pk sterke motoren met een handgeschakelde zesbak en een 177 pk krachtige variant met automaat. De benzinemodelleb hebben altijd achterwielaandrijving. Dieselen kan ook en wel met 152 pk en 175 pk sterke 2.2 zelfontbranders. Die zijn er met handbak en automaat en zijn zowel met achterwielaandrijving als met vierwielaandrijving leverbaar. De Thar Roxx kost in India omgerekend minimaal €14.000.