Lynk & Co komt in 2024 met eerste EV naar Europa

Europese debutant

Lynk Co 08

Lynk & Co trekt in 2024 het doek van een nieuw model. Dat wordt de eerste volledig elektrische auto van het merk. Wat blijkt? Het wordt geen model dat in China al even rondrijdt, maar een nieuwe EV, die als eerste in Europa op de markt komt.

Terwijl Volvo en andere Geely-merken als Polestar, Zeekr, Smart en zelfs Lotus de ene na de andere nieuwe elektrische auto presenteren, gaat Lynk & Co wat elektrificatie betreft vooralsnog niet verder dan plug-in hybrides. In thuisland China levert het een heel stel plug-ins, maar in Europa is het leveringsgamma met enkel plug-in hybride 01 uiterst beperkt. In 2024 voegt Lynk & Co eindelijk een tweede model aan zijn Europese portfolio toe. Dat wordt ook nog eens de eerste elektrische auto van het merk. Dat zuigen we natuurlijk niet uit onze duim, maar komt ons ten gehore in gesprek met niemand minder dan Lynk & Co-topman Alain Visser.

In gesprek met AutoWeek legt Visser uit Lynk & Co altijd de intentie had om met een elektrisch model te komen, maar dat de tijd daar aanvankelijk nog niet rijp voor was. "We hebben altijd gezegd dat de bedoeling was om elektrisch te gaan. We zijn gestart met een (plug-in) hybride omdat de laadinfrastructuur toen – en in sommige landen nog steeds – niet voldoende was. Eind volgend jaar komen we met een volledig elektrisch model." Dat wordt in tegenstelling tot wat eerder werd geroepen niet de directe opvolger van de 01. Althans, in elk geval niet in elk Europees land. "De Lynk & Co 01 blijft aan. In sommige landen – vooral in Spanje en Italië – is de markt voor elektrische auto's nog ontzettend klein."

De eerste elektrische Lynk & Co wordt tevens het eerste model van het merk dat als eerste in Europa debuteert. "Het nieuwe model is nog nooit eerder getoond en komt eerst naar Europa, daarna pas naar China", legt de topman uit. "Het is ook een duidelijk signaal: deze auto is voor Europa ontwikkeld."

In China rijdt de Lynk & Co 01 al even in gefacelifte vorm rond. In Europa en dus ook in Nederland is die subtiel opgefriste 01 nooit verschenen. "De 01 is in China is iets anders dan in Europa. Wij hebben bewust besloten om in Europa voor het huidige 01-design te blijven gaan. Er komen volgend jaar nog wel kleine veranderingen. In de auto-industrie zie je vaak dat merken maar facelifts introduceren, zodat ze wat te vertellen hebben. Wij gaan daar niet in mee, dat maakt het gemakkelijker voor onze klanten. Die zouden anders kunnen denken: ik wil de nieuwe, niet die oude.  Er komt dus weinig nieuws voor de 01, het grote nieuws (volgend jaar) wordt de elektrische Lynk & Co."

Afgebeeld: Lynk & Co 06 en Lynk & Co 08.

PRIVATE LEASE Lynk & Co 01

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.