Lotus Eletre: tot 918 pk sterk en vanaf net geen ton
Lotus' breek met het verleden
Is Lotus altijd het merk van de lichtgewicht sportmodellen? Welnee. In de vorm van de Eletre presenteerde het merk dit jaar een 2.000 kilo wegende elektrische SUV. Daarvan geeft Lotus nu niet alleen de technische specificaties, maar ook de Nederlandse prijzen vrij.
In een tijdperk waarin een Hummer een elektrische auto is en Ford een elektrische SUV met 'Mustang' in de naam verkoopt is een elektrische SUV van Lotus niet eens zo'n gek concept meer. In maart dit jaar presenteerde Lotus, dat vrijwel zijn hele bestaansrecht ontleende aan de productie van lichtgewicht sportmodellen de Eletre, een 5,1 meter lange en zo'n 2 ton wegende sportieve elektrische SUV. Lotus riep al dat de Eletre minimaal 600 pk krachtig zou zijn, maar hield motorische specificaties nog even onder de pet. Tot vandaag. Wat blijkt? Lotus is goudeerlijk.
De Lotus Eletre is namelijk leverbaar met twee verschillende aandrijflijnen waarvan de minst potente 612 pk en 710 Nm levert. Die aandrijflijn ligt in de simpelweg Eletre geheten 'instapper' en in de Eletre S. Daarmee snelt de Britse stekker-SUV in 4,5 tellen naar de 100 km/h. In de bodem ligt een 112-kWh accu die goed is voor een actieradius van 600 kilometer. Het topmodel heet voluit Lotus Eletre R. Die heeft een maar liefst 918 pk en 985 Nm sterke set elektromotoren waarmee het gevaarte zich in slechts 2,95 seconden naar de 100 km/h beukt. Deze variant heeft in tegenstelling tot de Eletre en Eletre S overigens een tweede 'versnelling'. De Lotus Eletre R heeft eveneens de 112-kWh accu, al is zijn WLTP-bereik met 490 kilometer beperkter dan die van de minder krachtige versies. Geef je de Eletre R schaamteloos op zijn falie, dan moet je er een topsnelheid van 265 km/h mee kunnen bereiken.
Prijzen en uitrusting Lotus Eletre
De 612 pk sterke Lotus Eletre heeft in Nederland een vanafprijs van €97.690. Voor de Eletre S ben je minimaal €123.090 kwijt. Voor de 918 pk sterke topversie Eletre R tik je in ons land €153.090 af.

Lotus Eletre
De simpelweg Eletre geheten uitvoering heeft standaard actieve luchtvering, matrix-ledkoplampen, een torque vectoring-systeem, een grille met actieve lamellen en 20-inch vijfspaaks lichtmetaal. Ook een inductielader, 12-voudig verstelbare voorstoelen, over vier zones gescheiden klimaatregeling, een uitgebreid audiosysteem met 15 luidsprekers, een 15,1-inch infotainmentscherm en een maar liefst 29-inch metend head-updisplay zijn standaard. Een Lidar-systeem met semi-autonome rijkunsten is eveneens standaard van de partij. De Eletre S voegt daaraan privacy glass, een actieve achterspoiler, sfeerverlichting, soft-closeportieren, automatisch dimmende spiegels, een uitgebreider audiosysteem en een complexer luchtzuiveringssysteem aan toe. De R-versie heeft tenslotte standaard het Lotus Dynamic Handling Pack met onder meer achterwielsturing, een rolstabilisatiesysteem en een hele reeks uit koolstofvezel vervaardigde accenten.
Had je deze auto's al gezien?

Lotus Eletre EDS 450 S 4WD | Comfort Seat Pack | Luchtvering | KEF Premium Audio | Massagestoelen | Highway Assist - Adaptive Cruise control | Head-Up | 22" Glossy Black velgen | Panoramadak | 360 graden camera |
- 2024
- 13.882 km

Lotus Eletre "S" 4WD Executive Seat 605pk 112 kWh Full Carbon Pack int. ext. | Matrix | HUD | Adpt. cruise | KEF Sound 2160W | PDC Pack | PANO | 6-zuiger brake
- 2025
- 15 km

Lotus Eletre EDS 450 S 4WD 112 kWh
- 2024
- 11.304 km