Lola houdt er (voorgoed?) mee op
De economische crisis heeft de legendarische Engelse sportwagenbouwer Lola op de knieën gekregen. Het bedrijf ligt stil en Lola heeft de resterende 41 werknemers bij de afdelingen Lola Cars International en Lola Composites naar huis gestuurd. Sinds mei verdwenen er in totaal 114 banen. Het bedrijf staat te koop maar er heeft zich nog geen serieuze koper gemeld.
Lola Cars International werd in 1958 opgericht door Eric Broadley en heeft een rijke historie in de Amerikaanse en Europese racewereld. Lola-auto's en –chassis werden onder andere ingezet bij de 'open wheel' racewagens zoals de Indy Cars. Ook nam het merk (als constructeur) regelmatig deel aan sportscar-races, onder andere op Le Mans, waar de Mk6 GT met Ford V8 in 1963 debuteerde. Maar er werd ook in de Formule3, Formule2 en Formule1 geracet met Lola's; de eerste stappen in de F1 werden in 1962 gezet door het Bowmaker Yeoman Team van Reg Parnell, het eerste team dat gebruik maakte van een door de Engelsen gebouwd chassis. Serieus werd het in 1967, toen Lola in zee ging met Honda. In de jaren tachtig en negentig leverde Lola het chassis voor weinig succesvolle teams als Beatrice, Larousse en BMS Scuderia Italia. In 1997 probeerden ze het met een eigen team maar dit door Mastercard ondersteunde project werd een complete flop.