Live: Volkswagen informeert over Dieselgate

'Volkswagen staat voor grootste uitdaging ooit'

Volkswagen dieselgate update
De Volkswagen Group geeft momenteel een persconferentie in thuisbasis Wolfsburg over de huidige situatie omtrent Dieselgate.

Eerder gaf de Volkswagen Group aan vandaag een persconferentie te geven over hoe de zaken er voor staan rondom het dieselschandaal. Hans Dieter Pötsch - voorzitter van Volkswagen AG's toezichtsraad - zal samen met Matthias Müller - de recent aangetreden CEO van het concern - het woord voeren. Verder lijkt het er sterk op dat er informatie wordt gegeven over hervormingen binnen de Volkswagen Group.


11:08
Hans Dieter Pötsch aan het woord:

"Volkswagen wil niet alleen auto's produceren die je veilig van A naar B brengen. Ze moeten de uitstootwaarden niet overstijgen. Dat is niet altijd het geval geweest, daardoor hebben we vertrouwen verloren. Onze grootste uitdaging is nu om dat vertrouwen terug te winnen. We zullen er alles aan doen dat iets als dit nooit meer gebeurt. Ook moeten we onze marktpositie beschermen, gezien de omstandigheden geen makkelijke opgave. Maar met het team moet het lukken. Bovendien moeten we de toekomst financieel gezien veiligstellen. In een notendop: Volkswagen staat voor de grootste uitdaging in zijn geschiedenis."

11:12
Pötsch legt uit dat de CO2-kwestie - die later dan het gesjoemel met dieselmotoren opdook - gelukkig meevalt en dat het slechts om bepaalde modellen gaat. "Alles komt boven water, niets zal verborgen blijven." Volkswagen heeft zowel interne als externe onderzoekscommissies die "iedere steen boven water willen krijgen." Volgens Pötsch zullen zij die meegewerkt hebben aan het verbloemen van daadwerkelijke uitstootcijfers en het misleiden van tests, als schuldigen aangewezen worden. Pötsch belooft dat zowel het interne- als het door onafhankelijke partijen uitgevoerde onderzoek geheel transparant is.

11:19
Pötsch benadrukt dat er nu nog niets over de 'mogelijk verantwoordelijken' gezegd kan en mag worden tot onomstotelijk vast staat dat deze personen schuldig zijn. "Blijkbaar hebben bepaalde afdelingen binnen ons concern dergelijk wangedrag goedgekeurd. Dat is wat ons pijn doet." Nu de kwestie rond te hoge CO2-uitstoot nagenoeg is opgelost, kan Volkswagen zich volledig richten op een reconstructie van Dieselgate. "Wat gebeurde wanneer en hoe, dat is belangrijk." De afdelingen die de software hebben goedgekeurd, worden aangepakt. "In de toekomst zal het zeer moeilijk worden voor individuen binnen het concern om te misleiden." Ook zou Volkswagens IT-infrastructuur niet waterdicht zijn geweest op bepaalde gebieden waardoor wangedrag mogelijk was. Pötsch zegt ook hier nieuwe systemen te gaan implementeren die dit moeten voorkomen.

11:24
Volgens Pötsch duurt het door 450 interne- en externe personen aangepakte onderzoek nog zeker tot volgend jaar omdat er door een enorme hoeveelheid data moet worden geploegd. Zo zou er voor 124 TB aan data - 50 miljoen boeken aan tekst - doorgespit moeten worden. "We hebben het niet over een kleine fout, maar een aaneenschakeling van fouten die niet is onderbroken. Helaas is het niet mogelijk gebleken de EA189-motoren in de Verenigde Staten te laten voldoen aan de emissienormen zonder de implementatie van dergelijke software." De motoren waren in staat om de hoeveelheid AdBlue in de aandrijflijn aan te passen tijdens de test, waardoor de NOx-uitstoot tijdens de test lager uitviel dan in de praktijk. "Dit druist volledig tegen de waarden van Volkswagen in. Als iets technisch gezien niet lukt, moet je juist doorgaan met ontwikkelen. Wat er nu is gebeurd, kan niet door de beugel." Pötsch vraagt zich af of de verantwoordelijken op de hoogte waren van de potentiële gevolgen van hun softwarematige 'oplossing'.

11:31
Pötsch komt terug op de kwestie rond te hoge CO2-uitstoot. Het zou gaan om 9 modellen waarbij de CO2-uitstoot niet klopt. Eerdere berichten over mogelijk 2 miljard euro verlies door deze CO2-kwestie, zijn volgens Pötsch niet bevestigd. Volkswagen zegt bereid te zijn overheden te compenseren als het om gemiste belastinginkomsten aankomt, maar meent dat dit bedrag niet zo torenhoog is als vooraf in media werd beschreven. "We moeten de moed hebben eerlijker te zijn, dat geldt voor de hele industrie. Verschillen tussen praktijk- en testwaarden moeten niet meer mogelijk zijn." Tot op heden lijkt het erop dat 9 managers worden geschorst vanwege de CO2-kwestie.

11:37
Matthias Müller - CEO Volkswagen AG aan het woord:

"Volkswagen zal alleen maar een beter bedrijf worden en we gaan op weg naar een mooiere toekomst. We doen er alles aan de situatie te overwinnen, we laten ons niet verlammen." Volkswagen heeft voor alle drie de varianten van de AE189-dieselmotoren nu een oplossing om de NOx-waarden te laten voldoen aan de normen. Alle motoren in Europa worden aangepast en 'dat is economisch haalbaar'. "Onze engineers hebben dag en nacht aan een oplossing gewerkt, daar zijn we dankbaar voor." "De media vroegen zich af waarom we de oplossing nu pas toepassen en niet al toen de motoren nieuw waren. Het antwoord is simpel. De technologie was toen niet beschikbaar en we waren niet op de hoogte van de afwijkende uitstootwaarden." Volgende maand begint Volkswagen met een terugroepactie voor de 2.0 TDI. De 1.2 staat voor het tweede kwartaal 2016 op de agenda, de 1.6 voor het derde kwartaal.

11:45
In de Verenigde Staten is de situatie lastiger. Oplossingen voor de Amerikaanse markt worden gepresenteerd als de plannen hiervoor compleet rond zijn. "Klanten kunnen er gerust op zijn dat we alles op alles zetten om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Ik geef je mijn woord."

11:50
De lokale afdelingen en merken van Volkswagen krijgen meer autonomie. Het management wordt afgeslankt en interne communicatie zal soepeler verlopen dankzij grondige hervormingen. De recente aanwijzing van nieuwe CEO's voor Volkswagen AG's merken is hier onderdeel van.

11:58
"De toekomst bij Volkswagen is voor de moedigen. We kunnen best een stukje Sillicon Valley-gebruiken. Hoe brengen we onze nieuwe visie naar een bedrijf met wereldwijd 600.000 mensen in dienst? Gewoon doen, zeg ik. Mijn deur staat altijd open, dat moet die van al onze werknemers ook zijn." Er gaan wijzigingen plaatsvinden op intern vervoer en tijdens autoshows. "We gaan minder vluchten gebruiken." De eigen Airbus A319 van Volkswagen gaat de verkoop in.

12:02
Volkswagen heeft een nieuwe strategie, waar elektrificatie een grote rol gaat spelen. "Twintig nieuwe elektrische auto's en plug-inhybriden tot 2020," aldus Müller. Volkswagen komt media volgend jaar met een nieuwe strategie, gedoopt Strategy 2025. Müller komt terug op het dieselschandaal. "Wat is de impact van een schandaal van deze omvang? De enorme terugval die werd verwacht, heeft niet plaatsgevonden. We zien geen reden om de in oktober gepresenteerde financiële verwachtingen, aan te passen." Dat betekent niet dat het allemaal eenvoudig zal worden. "We korten volgend jaar op investeringen, plannen minder ver vooruit (één jaar) en alle projecten die niet absoluut noodzakelijk zijn, worden uitgesteld of gestopt."

12:10

"De huidige situatie is lastig, maar we gaan er niet aan onderdoor," besluit Müller. Vragen van de pers worden nu beantwoord:

- Aanpassingen van motoren van invloed op prestaties motoren?
"Nagenoeg niet. Mochten de auto's anders presteren, dan is dat zeer marginaal en niet merkbaar."

- Komen er compensatieregelingen voor alle markten?
"Daar wordt aan gewerkt."

- Gaat Volkswagen merken verkopen om financiëel gezond te blijven?
"Er zijn journalisten die het er niet mee eens zijn. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen en dat lijkt ons op dit moment ook niet nodig. We denken er niet aan, we zullen zien."

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (176)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.