Lincoln Navigator: tot 5,6 meter aan Amerikaans SUV-genot
14 USB-poorten
De tijden dat Lincoln luxueuze sedans verkocht ligt al jaren achter ons. Lincoln heeft alleen nog SUV's in het gamma waarvan de Navigator met afstand de grootste is. Het is die absolute kolos waarvan nu een nieuwe generatie verschijnt.
Sinds Lincoln in 2020 de Continental en MKZ vaarwel kuste, heeft het merk enkel nog SUV's op de menukaart staan. Die hebben allemaal een minder wilderig alternatief van Ford. Zo is de Corsair gebaseerd op de in Nederland Kuga geheten Ford Escape, is de Nautilus het Lincoln-alternatief voor de groter Ford Edge en staat de Aviator in de orderboeken als premiumbroer van de Explorer. De grote Explorer inderdaad, niet de voor Europa ontwikkelde kleine elektrische. Maar het kan nog een stuk groter. Zo biedt Ford boven de Explorer de nóg omvangrijkere Expedition aan. Van die Ford Expedition verkoopt Lincoln een zustermodel dat Navigator heet. Die machtige Lincoln Navigator - een regelrechte concurrent van de Cadillac Escalade - wisselt nu van generatie. Eerder dan de Ford waar hij zijn basis mee deelt.
Groot, groter, grootst. Vooral die laatste twee zijn van toepassing op de Lincoln Navigator. Met zijn wagenlengte van 5,33 meter is de nieuwe vijfde generatie nagenoeg net zo lang als de verlengde versie van het vorige model. Ook de nieuwe Navigator heeft zo'n uitgerekte L-versie. Die strekt zich uit over een afstand van maar liefst 5,61 meter. De Navigator L heeft een wielbasis van 3,33 meter, de 'korte' heeft 3,1 meter tussen de voor- en achteras. Ter vergelijking: de op termijn uit Nederland te verdwijnen 'grote Explorer' is 5,05 meter lang en heeft en wielbasis van 3,03 meter.
Lincoln Navigator
Split Gate
De nieuwe Lincoln Navigator oogt strak en is opvallend vrij van een overdaad aan tierelantijnen. Althans: als we de over de gehele breedte van het front lopende ledstrip en het verlichte Lincoln-logo even vergeten. Over de flank loopt een praktisch kaarsrechte vouw vanuit de koplampen richting de achterlichten. De bilpartij loopt kaarsrecht af en is bedeeld met een relatief simplistische strook ledverlichting. De achterklep is een interessante. Het is namelijk een Split Gate zoals je die kent van bijvoorbeeld Range Rover. Dat betekent dat het onderste deel van de achterklep omlaag scharniert, het bovenste deel omhoog.
Lincoln Navigator
Verwennerij
Net als bij de vorige generatie Navigator al het geval was, ligt er ook onder de kap van deze volledig nieuwe geen achtcilinder meer. De Lincoln Navigator heeft een 3.5 V6 met twee turbo's die 446 pk en 691 Nm koppel opwekt. Schakelen gaat middels een tientraps automaat. Uiteraard worden de over drie zitrijen te verspreiden inzittenden in alle luxe vervoerd. We zien een met gewatteerd leer uitgevoerd interieur vol fraai ogende materialen als hout en aluminium. Standaard heeft de Navigator een 11,1 inch scherm in de middenconsole waarmee onder meer de klimaatregeling aanstuurt. Hoger in het dashboard vinden we een maar liefst 48 inch groot display dat nagenoeg de gehele breedte van het interieur beslaat. Ook standaard: 14 (!) usb-poorten, een 24-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een 22-voudig verstelbaar exemplaar voor de bijrijder, een uitgebreid audiosysteem met 28 luidsprekers en natuurlijk een arsenaal aan passieve en actieve veiligheidssystemen.
Wat de Navigator in de Verenigde Staten gaat kosten, is nog niet bekend. Het uitgaande model staat er voor omgerekend minimaal €75.800 in de orderboeken. Ter vergelijking: een Range Rover kost in The States omgerekend minimaal een dikke €98.000.