Lincoln MKX, de eerste met lettercombinatie

Lincoln MKX
Lincoln MKXLincoln MKXLincoln MKXLincoln MKXLincoln MKXLincoln MKXLincoln MKX

Lincoln gaat een gewijzigde koers varen wat de naamvoering van modellen betreft. Namen als de Navigator zullen verdwijnen en worden vervangen door lettercombinaties. Daarom heeft de zojuist in Detroit onhulde nu ook drie letters, MKX.

Lincoln wil graag bij de dure merken horen en daarom moet het imago worden opgepoetst. Net als Cadillac krijgen de nieuwe modellen voortaan lettercombinaties. Of men ze makkelijker kan onthouden is nog maar de vraag. Intussen zal de Zephyr die het afgelopen jaar uitkwam niet worden 'omgedoopt'.In Detroit onthulde de Ford-divisie de MKX, een vijfpersoons CUV, ofwel crossover. Bij Ford is dat ineens helemaal in, nu het merk met de blauwe ovaal heeft ontdekt, dat dit jaar de verkoop van de CUVs die van de sterk SUVs zal inhalen.

De MKX moet volgens Ford met een compleet nieuwe en zuinige 3,5-litermotor gekoppeld aan een zestraps automaat en met onafhankelijke wielophanging rondom een nieuwe generatie kopers van luxe wagens zien te bekoren.

De auto zal worden voorzien van adaptieve koplampen die meebewegen met het stuur, met een glazen panoramadak, ofwel VistaRoof en met verwarming en koeling voor de voorstoelen, verwarmde achterstoelen, een 14-speaker audiosysteem en DVD-navigatie. De MKX arriveert eind 2006 bij de Lincolndealers.

Vlaggenschip

Naast de crossover komt er ook een nieuw vlaggenschip. Lincoln geeft al een indicatie van het ontwerp met de MKS. Met een soortgelijk luxueus interieur als van de MKX moet de MKS terrein terugwinnen in het segment van de luxe sedans. Het concept is uitgerust met een 315 pk sterke V8, eveneens gekoppeld aan een zestraps automaat. Verder heeft de auto automatische vierwielaandrijving en als eerste Lincoln 20-inch wielen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.