AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lichter, sneller, breder: GT3 RS
Porsche heeft de nieuwe meest puristische 911 klaar, de GT3 RS. Naar goed gebruik is hij lichter en dus sneller. Porsche wist 20 kilo te besparen.
Porsche heeft de nieuwe meest puristische 911 klaar, de GT3 RS. Naar goed gebruik is hij lichter en dus sneller. Porsche wist 20 kilo te besparen.
De 415 pk sterke 3.6 motor heeft het door het tot 1.375 kilo teruggebrachte gewicht nog makkelijker in de GT3 RS. De RS sprint daardoor een tiende sneller van 0 naar 100 km/h dan de 'gewone' GT3 die 4,3 seconden nodig heeft. In 13,3 seconden passert de RS vanuit stilstand de 200 km-h/barrière en de top bedraagt 310 km-h. Verder is de RS 44 millimeter breder dan de GT3 dankzij de brede achterpartij van de Carrera 4-modellen. Kunststof en carbon helpen de RS aan een lager gewicht, zo is de verstelbare achterspoiler van koolstofvezel. Voor het interieur is er een Clubsportpakket met onder meer lichtgewicht sportstoelen. Kopers kunnen kiezen uit zilver en zwart maar desgevraagd voorziet de fabriek de auto van een knaloranje of felgroene lak. De eerste RS van Porsche was de 911 2.7 RS uit 1972. Ook de 911 RS uit 1991 staat de liefhebber nog helder voor de geest, van de vorige 911 GT3 was er eveneens een RS.
Plaats een reactie
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Porsche 911 Turbo S: tweede hybride 911 is sterkste 911 ooit [+VIDEO]
Achtergrond
In de jaren 70 probeerde Porsche de 911-rijder al aan de (half-)automaat te krijgen
Nieuws
Porsche 911 GTS-rijders kunnen niet zomaar op vliegvakantie gaan
Reportage
Waarom dit prototype Porsche 911 Turbo S Leichtbau meer dan €1,5 miljoen waard is
Nieuws