Leapmotor B10: voordelige elektrische SUV in het C-segment
Goedkoop alternatief voor ID4
Het Chinese Leapmotor en Stellantis hebben elkaar gevonden en de wereld zal het weten. De Leapmotor T03 en C10 rijden in Nederland nog niet rond of we maken al kennis met het derde model dat hier op de markt komt: de B10.
Leapmotor en Stellantis hebben inmiddels al even geleden een joint-venture op poten gezet (Leapmotor International) die de relatief voordelige elektrische modellen van het Chinese merk in Europa aan de man gaat brengen. De goedkope T03 en de in absolute zin ook zeker niet dure C10 zijn de eerste modellen van het merk die hier op de markt komen. Maar daar blijft het zéker niet bij. Dit is de volgende: de B10. Technische specificaties zijn er nog niet, maar dat maakt de komst van de Leapmotor B10 zeker niet minder interessant.
Waar de goedkope T03 een regelrechte concurrent van kleine elektrische hatchbacks als de Dacia Spring en Dongfeng Box is, mikt Leapmotor met de reeds bekende C10 een stuk hoger. Hoewel zijn naam anders doet vermoeden, omschrijft het merk de C10 als een elektrische SUV voor in het D-segment. Met zijn lengte van 4,74 meter is het dan ook een flinke jongen, hij is nog eens 10 centimeter lang dan een Skoda Enyaq. Ondanks zijn formaat hangt er een aan de C10 een vanafprijs (€39.000) die nog iets onder die van een Peugeot e-2008 ligt, terwijl dat een elektrische SUV in het B-segment is.

Leapmotor B10: bekende designtaal op geheel nieuw model.
Dat brengt ons bij de splinternieuwe Leapmotor B10 en waarom die nu al interessant is. Leapmotor omschrijft de B10 als een elektrische SUV in het C-segment. De Leapmotor B10 belooft een elektrische SUV van formaat Skoda Elroq/Volkswagen ID4 te worden, maar zal zeer waarschijnlijk aanzienlijk minder duur zijn.
Ook interessant: de Leapmotor T03 en C10 bestonden in thuisland China al even voordat ze voor de Europese markt werden aangekondigd. Deze nagelnieuwe Leapmotor B10 beleeft in Parijs zijn werelddebuut en dat is niet zomaar. Volgens Leapmotor is de B10 zijn eerste 'wereldauto'. Daar bedoelt het mee dat het zijn eerste model is van 'de B-serie', een reeks modellen waarbij het bij de ontwikkeling ervan al rekening heeft houdt met export naar veel andere markten, naast de Chinese thuismarkt. Die B-reeks gaat uiteraard uit meer modellen bestaan.
C16
Maar is meer. Leapmotor heeft in Parijs ook ruimte gereserveerd voor de C16. Dat is in zekere zin de grotere broer van de C10 en biedt dankzij drie zitrijen plek aan maximaal zes inzittenden. De C16 - waarover je hier meer leest - staat ongetwijfeld niet zomaar op de beursvloer van Parijs, maar we durven nog niets te zeggen over mogelijke komst naar Nederland. Dat de Leapmotor B10 naar Nederland komt, lijkt praktisch vast te staan.